Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 26-Aug-2009 04:18 Email | Share | Bookmark
SOTONG GORENG KUNYIT, ASAM PEDAS IKAN

Sotong Goreng Kunyit
Asam Pedas Ikan
Rinn biasanya masuk dapur lambat kalau bulan posa ni. Kekadang tu dah nak pukul enam petang baru terhegeh-hegeh nak cari periuk belanga. Bahan-bahan nak masak macam ikan, ayam, udang atau daging memang awal sikit dah di defrost. Masak Lauk-pauk ulang-tayang pun tak pe, asalkan masak sendiri ye dak??...



SOTONG GORENG KUNYIT

BAHAN-BAHAN:
500gm Sotong
1 biji bawang besar, dimayang
3 biji bawang putih, dimayang
2cm halia, dihiris nipis
1 btg serai, diketuk
1 camca teh serbuk lada putih
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Sekeping asam gelugur
Minyak utk menumis
Lada benggala hijau ( Capsicum)

CARA-CARA:
1. Tumiskan semua bawang, serai dan halia hingga agak layu.
2. Masukkan lada putih. Kacau seketika, masukkan sos tiram.
3. Masukkan sotong dan kacau hingga sotong agak kecut.
4. Masukkan serbuk kunyit dan asam gelugur. Kacau rata.
5. Perasakan dgn garam dan gula.
6. Padamkan api, masukkan hirisan lada benggala. Angkat dan hidangkan.





ASAM PEDAS IKAN

BAHAN-BAHAN:
Seekor Ikan pilihan saiz besar
1 biji bawang besar, dimayang
3 biji bawang putih, dimayang
2cm halia, dihiris nipis
Sebatang serai, diketuk
2cm lengkuas, dihiris nipis
1/2 mangkuk cili kisar
Belacan, sebesar ibu jari
Air asam jawa secukupnya
Secekak daun kesum
Sekuntum bunga kantan
1 biji tomato segar
Minyak utk menumis
Air secukupnya

CARA-CARA:
1. Tumis semua bawang, halia, serai, lengkuas dan belacan hingga layu.
2. Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan air secukupnya, biarkan mendidih.
4. Masukkan ikan. Kacau sebentar.
5. Masukkan daun kesom, bunga kantan dan air asam jawa.
6. Kacau rata, perasakan dengan garam gula.
7. Bila dah mendidih dan masak, tutup api dan masukkan buah tomato. HIdangkan.


Rinn ni selalu ke pasar dan beli ikan tapi ada jugak spesies ikan yang Rinn tak kenal dan tak tau nama. Main tunjuk dan beli aje. Contohnya mcm ikan yang Rinn beli ni...heh heh heh...tak tau namanya apa !!!! Tapi mujurlah, Rinn tau ikan mana yang sedap atau tidak berdasarkan kepada sekerap mana Rinn beli, masak dan makan. Rinn tak memilih sangat pasal ikan dan sayur ni sebab kalau kena cara memasaknya, InsyaAllah hidangan kita takkan mengecewakan.

Sibongsu Marisa, 6 tahun, pertama kali mencuba bangun sahur dan berpuasa tahun ini. Merengek jugak lapar dan haus tapi satu keluarga bagi moral support..yang penting ada orang layan dia main agar dia lupa yang dia tak boleh makan dan minum. Alhamdulillah..setakat ini masih bertahan untuk hari yang ke lima....







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net