Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 22-Jul-2009 09:14 Email | Share | Bookmark
BRIGHT EYED SUSAN

Pukul mentega & gula
Masuk telur
Masuk esen vanilla
Kaupbalik tepung
Jadi doh lembut
Sukat 1/2 tbs
Bulat2kan, cucuk lubang
Celup telur dan almond
Sedia utk dibakar
Selepas 10min keluarkan, paip jem
Dah siap paip jem
Bakar lagi 10min
Dah siap dibakar, biar sejuk
Bright Eyed Susan





Cuba nak cari asal-usul biskut ini tapi gagal. Kalau ianya bermula di negara barat macam tak mungkin sebab dari segi rasa memang terserlah rasa kuih Melayu. Mencair di mulut ala-ala biskut semperit. Mungkin disebabkan bentuknya yang macam mata terbeliak tu, maka si pencetus ideanya mengaitkan biskut ini dengan seseorang bermata besar dan bercahaya. Namanya Susan kot... . Kesian pulak kat Mary, Julie, Donna atau siapa-siapa yang mungkin juga bermata besar tapi tak tercalon untuk menjadi penghias nama biskut ini. Merepek dah lah tuuuuu......

BRIGHT EYED SUSAN
Sumber : Buku masak lama

BAHAN-BAHAN:
260gm tepung gandum
1/2 tsp baking powder
Secubit garam
250gm butter
125gm gula castor
1 tsp esen vanilla
1 biji kuning telur

HIASAN:
1 biji putih telur
Almond nibs secukupnya, tak perlu dipanggang
Jem strawberry seckupnya

CARA-CARA:
1. Ayak tepung, baking powder dan garam. Ketepikan.
2. Pukul butter dan gula hingga sebati.
3. Masukkan kuning telur dan terus kacau. Masukkan esen vanilla dan terus kacau.
4. Kaupbalikkan adunan tepung ke dalam mentega dan uli sedikit hingga setakat menjadi doh yang lembut.
5. Sukat adunan sebanyak 1/2 tbs dan bulat-bulatkan. Ini untuk mendapatkan bentuk yang sama untuk setiap biskut.
6. Menggunakan hujung jari tekan tengah2 biskut untuk membentuk lubang.
7. Celup permukaan atas biskut dalam puith telur dan kemudian celup ke dalam almond nibs.
8. Bakar pada suhu 200 darj cel selama 10 min. Keluarkan sebentar dan paipkan jem di tengah2 lubang.
( **Pada masa ini kalau lubang tak kelihatan, boleh tekan lagi sekali krn biskut masih lembut.) Bakar kembali selama 10min. Biarkan sejuk sebelum dimasuk ke dalam balang kedap udara.

*Nota : Kalau nak bubuh jem siap-siap dan terus bakar 20min-25min pun boleh jugak kot. Cubalah....




Tentu ada yang masih ingat, biskut ini pernah popular sekitar awal 90an. Masa tu Rinn baru mula kerja. Berbalang-balang order sebab tak reti buat sendiri. Resipi ni pun dapat dari kawan lama bertahun dulu. Beria-ia nak buat tapi kesudahan sampai kali ini baru dicuba.

Mmmmm..... nostalgia betul rasanya . Rinn agak2 aje saiz biskut tu menggunakan 1/2 tablespoon. Bila dibakar, biskut mengembang sedikit, jadi besar pulak. Jadi kalau nak kecil sedikit, cubalah sukat 1 teaspoon. Dah cuba tapi macam susah pulak nak cucuk lubang.





Lagi satu, sebelum ada yang tanya baik Rinn jawab dulu. Ya, boleh dicuba untuk pelbagaikan jemnya. Kalau nak tukor mata Susan tu jadi warna kuning, gunalah jem nenas. Kalau nak purple, gunalah jem blueberry. Kalau nak hijau, cariklah jem kiwi...dan seterusnya lah. Nanti bolehlah letak nama "Bright Eyed Uji Rashid" ke..... kuang kuang kuang Weiiiii....kita minat Uji Rashid OOOOOOooooooh masa kecik2 dulu !!!!


Quote:
BACK BY POPULAR DEMAND
DOUGH BOARD AND ROLLING PIN SET
Size : L40cm x W27cm x H3cm
Weight : 2.8kg
Material : Solid Wood
Feature : Roll out dough evenly, uniform thickness of 1cm height of cookies or other pastries. Pls refer here for method of usage.
Price : RM100 including postage (West Malaysia only). Other area, upon discussion.
Courier service : Kangaroo Worldwide Express

Get your set today while stock lasts. Contact me at nazhatulrinna@yahoo.com. Limited stock. First come first serve basis.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net