Want your
own Fotopage?








 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 11-Jul-2009 06:45 Email | Share | Bookmark
BISKUT ALMOND CORNFLAKES

Tepung, Badam, Cornflakes
Gaul sebati
Pukul mentega & gula
Masuk telur & vanilla
Kacau rata
Masuk campuran tepung
Gaul dan uli sebati
Hingga jadi doh
Ratakan atas papancanai
Alas dan tutup dgn plastik
Gelek ler... sama tinggi kan
Buka plastik
Celup penerap dalam tepung
Terap
Susun dlm dulang
Bunga apa ye ?
Dah siap bakar
Kasi celoreng sikit
 
 
Eh...belum lagiiiii..... Ini bukannya pembuka tirai acara membuat kuih raya tahun ini. Baru sekadar "warm up". Sebelum kita masuk "mass-production" elok rasanya kita cuba-cuba dulu beberapa resipi yang mungkin boleh disenarai-pendekkan. Masa kecik-kecik dulu mak suka buat biskut conflakes. Rinn ada buku resipi mak yang lama tu tapi bila dibelek-belek semula, kebanyakan sukatannya menggunakan "TIN" , "KOTAK", "SENDUK", MANGKUK dan sebagainya, yang kita sendiri pun tak pasti akan sukatan sebenarnya. Kalau setakat "AUNS", "PAUN", "SUDU MAKAN" tu kita masih boleh agak-agak kerana alat penimbang sekarang pun masih ada yang memasukkan sukatan yang bukan metrik itu.

Tak pe lah, kita tinggalkan dulu permasalahan itu, kita beralih kepada biskut yang sempat Rinn cuba, diberi nama Almond Cornflakes. Ni gara-gara teringat biskut cornflakes mak lah ni !!!! Ada tertulis dalam buku conteng masak-masak Rinn tapi tak tertulis pulak dari mana sumbernya. Apapun, kepada yang berkenaan, terima kasih diucapkan kerana berkongsi resipi.




BISKUT ALMOND CORNFLAKES

Bahan-bahan:
1 1/2 cups tepung naik sendiri
2 cups cornflakes, dikisar halus
1 1/2 cups serbuk badam
150gm mentega
100gm gula castor
1 biji telur
1/2 tsp esen vanilla
Coklat masakan secukupnya

Cara-cara:
1. Ayak tepung. Gaul rata dengan cornflake kisar dan badam halus.
2. Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur dan esen vanilla. Kacau sebati.
3. Kaupbalikkan tepung tadi dan uli hingga menjadi doh yang lembut.
4. Canai dan terap ikut acuan pilihan.
5. Lengser dulang pembakar dengan mentega. Susun biskut. Bakar pada suhu 170 darj cel selama 12min.
6. Sejukkan atas penderai. Lorekkan dengan coklat masakan.

Sebelum canai doh biskut, alas dulu papancanai dengan plastik. Lepas letak doh pun alas doh dengan plastik baru gelek untuk mengelakkan doh melekat-lekat tak tentu hala. Ada petua sapu tepung tapi renyahlah pulak, macam berbedak sana berbedak sini ya...

Lepas tu, kalau bakar biskut, biasakan guna api bawah (unless otherwise stated) supaya bahagian atas biskut tidak garing dengan cepat dan silap-silap haribulan, boleh hangus !!! Zaman mak Rinn buat biskut dan kek dulu pun mana ada oven api atas dan bawah. Guna oven cap "kupu-kupu" yang macam peti besi nipis dan kaler hitam tuuu. Haaa... agak-agak mak simpan lagi tak oven tu Lama tak balik kampung. Nanti Nak tanya lah kat mak. Boleh buat koleksi kenangan lama mengusik jiwa

Oh ya.. kalau ikut citarasa Rinn biskut ni biasa sahaja. Masih tak dapat mengimbau kembali rasa biskut cornflakes mak dulu. Tapi tak salahkan mencuba. Nanti lah Rinn tanya mak pasal sukatan-sukatan kuno tu. Kuno-kuno pun, biskut yang dihasilkan orang lama ni masih mendapat tempat di hati ramai orang hingga sekarang, termasuklah Rinn



Quote:
BACK BY POPULAR DEMAND
DOUGH BOARD AND ROLLING PIN SET
Size : L40cm x W27cm x H3cm
Weight : 2.8kg
Material : Solid Wood
Feature : Roll out dough evenly, uniform thickness of 1cm height of cookies or other pastries. Pls refer above thumbnails for method of usage.
Price : RM100 including postage (West Malaysia only). Other area, upon discussion.
Courier service : Kangaroo Worldwide Express

Get your set today while stock lasts. Contact me at nazhatulrinna@yahoo.com. Limited stock. First come first serve basis.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net