Want your
own Fotopage?








 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 18-Sep-2008 00:09 Email | Share | Bookmark
SWEET SOUR SIAKAP & KUIH SAGU

Sweet Sour Siakap
Sweet Sour Siakap
Padprik Ayam
Sambal Sotong Kembang
Masak air+gula+sirap rose
Masukkan sagu biji
Tuang perabih
Kacau and kacau and kacau...
Tuang dalam loyang
Potong dan salut kelapa parut
Dah lama sungguh tak masak sweet sour. Elok rasanya buat sebagai lauk berbuka puasa disamping hidangan lauk-pauk yang lain...



SWEET SOUR SIAKAP
Bahan-bahan:
Ikan Siakap, dibersihkan
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
2 inci halia
1 sudu besar cili kisar
2 suu besar sos tiram
4 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
Garam Gula secukup rasa

Bahan2 potong:
Carrot
Timun
Nenas
Tomato
Capsicum

Daun bawang & daun sup

Cara-cara:
1. Ikan digaramkunyitkan. Goreng secara deep fry sehingga garing, ketepikan.
2. Tumis bawang2 dan halia. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan semua sos
dan garam gula. Kacau rata.
3. Tambah sedikit air agar tidak terlalu pekat.
4. Masukkan semua bahan2 potong. Kacau seketika, tuang ke atas ikan. Tabur dengan daun bawang dan daun sup.


Buat juga kuih sagu ni tapi yang lawaknya tak teringat yang kelapa tak ada. Akhirnya bila dah siap diloyangkan, simpan ajelah dalam peti ais. Esok harinya baru cari kelapa untuk menyalut kuih sagu ku ini...



KUIH SAGU
Bahan-bahan :
1 cawan biji sagu, disiram air dan toskan
4 - 5 cawan air
1/2 cawan gula pasir
1/4 cawan Cordial Rose Syrup F&N (Brand lain pun ok )
Kelapa muda parut secukupnya

Cara-cara:
1. Masak air bersama sirap rose dan gula hingga larut.
2. Masukkan biji sagu dan kacau sehingga biji sagu kembang.
3. Tuangdalam loyang dan sejukkan sebelum dipotong.
4. Hidangkan dengan kelapa muda parut.

Kuih sagu ni ada jugak yang panggil Bronok . Rinn pun baru tahu sebenarnya. Cukup sesuai untuk hidangan berbuka puasa kerana terasa sejuuuuuuuuuk aje bila lalu kat anak tekak. Tambahan pulak dalam kes Rinn kali ni, kuih sagu terpaksa dipetisejukkan semalaman akibat ketiadaan kelapa parut. Lenkali check dulu naaaaaaaa....kalau nak masak apa-apa. Nanti dah siap buat itu ini..alih-alih tak cukup satu dua bahan !!! Tak ke susah...Kalau omitable tak pe, ni kuih sagu togel tanpa kelapa parut.....ooohhhhh, tak sanggup aku melihatnya



Quote:
1.Misliha : Tepen = Tiffin..heh heh heh. Dahsat oooo org jawa ni, perkataan dekat2 mcm omputih tuuu. Meh ler hulur tepen tuuu... kita bubuh lauk utk kak mis.
2.maylique : Meh lerrr....
3.amal5041 : Kuih semperit mmg kena ikut resipi org lama kan kak amal.... Kesedapannya tak tertanding.. Sayangnya tahun ni Rinn asyik pulun kuih2 modern sampai lupa semperit. Tahun lepas ada jugak sangkut kuih makmur...
4.wawa salwa : Mana laaa wawa tau menu kakrinn sedap hari2 niiii !!!!???
5.Aliza : Guna cordial syrup rose adalah yang paling selamat utk dapatkan warna yang cantik. Kalau pakai pewarna aje, baunya pun tak harum. Tu pendapat kak rinn laaa. Idea tu dtg sendiri masa nak buat dulu2..tp tak de pewarna. Belasah aje dgn sirap. Tgk2 lebih sedap dari biasa heh heh...
6.suzi : Haaa..kena pi mancing siakap tu !! Pancing kat pasar aje yg mudahnya !!
7.marukami : Ha Ha Ha...lawaknya nama kuih sagu tuuu !! Pak Abas Mengamuk kalau....habih lah kuih !!!!!
8.Chek Yam : Siakap mmg ler ngam dengan masak sweet sour dan msk stim. Kena garing2 kalau goreng baru krup krap kalau kena bhg tepi2nya heh heh. Mcm manalah rasanya kuih sagu tanpa nyiok.... tak best aaarrr.
9.ida isk : Dah masuk dalam bubur kacang aper ????
10.Mohd Azhari Azizan : 5 sen skrng mcm tak de nilai langsung...Buat isi tabung tak tepi cashier kat Supermarket jer gamaknya.
11.sam phua :
12.nhalilah : Kakrinn tak kisah..garing ke, tak garing ke...kalau panas2 makan semuanya ok saja. Haaaiii... bila kerja teringin nak jadik surirumah ya....Hhe heh..nnt bila duduk rumah baru tau betapa penatnya esp kalau ada anak kecik. Kalau anak2 dah besar mungkin ada chan buat xtvt lain utk diri sendiri.
13.rozamy : Buat...jangan tak buat..
14.MaDiHa : Haaa....Bronok !! Krinn baru tau pun nama tu masa baca fp kakliza tak lama dulu. Oikkk..krinn pun tak au pasal hidupan laut bernama Bronok juga tuu...
15.bibu@wilda : Haaa....bubuh saja dengan sayur2nya. All in one !!!!
16.JO : Wsalam JO. Isshhh Jo ni...naper satu mata jer lauknya. JO bukannya tak terrer masak...saja jer tuuuuu ya.
17.Lee Lin : "Seimbang" sebab yg masak ni malas nak masak sayur secara berasingan muahahaaaaa.....
18.fina : Wsalam fina. Heh heh...dekat jer tuuuu dgn umah krinn.
19.mamazieza : Tu dia laaaaaa...tempat jatuh lagi dikenang. Ini kan pulak tempat mencari rezeki heh heh. Meh ler pindah keje SP balik !!!
Re : Tak yah rebus maaa...nanti lembik jadik bubur !!!
20.ringgit :
21.bungaros : Terima kasih cik bungaros. Dah amik tp belum display lagi heh heh
22.cak : Ngancam selera ok..jgn ngancam kesihatan ya. Kakrinn biasa buat kukis seminggu b4 raya.
23.zira : Wsalam, Dah amik, cuma belum dislay laaa. Anyway...tq bnyk2 yaaa.
24.kak jie jie : Heh Heh..Pak Abas ya...tak ngamuk ke dia. Kat atas ada org habak..kuih Pak Abas Mengamuk !!! Edit sikit2 jer kak jie jie oooiiii.....
25.Roszana : Bukan malas tuuu....sebab tak tau nak buat kannnn dulu...
26.mummy jam : Ooppsss...awel-awel pulak ya mummy. Dah ada 4 nama berbeza niii.....
27.jeff : Tang kepala tu yang nak ghonyeh sampai hancur !!!!
28.eixora : Wsalam yati. Guna cordial syrup ya...sure menyerlah warna merah pink nya.
29.matawang :
30.quakecollections : Wsalam.
31.ummi zufayri : Sila silaa.......
32.ida jaw :
33.suzi : Wslm. Tq tq..nanti krinn pi amik kad raya tu ya.
34.kak anum : Wsalam. Sagu bnyk boleh buat bubur jugak tuuu. Bubur kacang lah yg paling popular bubuh sagu. Kuih sagu ni mudah jer. Kelapa parut kering pun boleeeeh lah kot tuuu...
35.fara : Hai fara. Haaaa...bila dah cuba baru tau kaannn. Bubuh sikit effort...hasilnya pasti tak mengecewakan. Tambah2 bila suami dan anak2 suka...
36.srsfeqah : Salam Raya maaf zahir batin juga. Tq, nnt krinn pi collect kad raya tu ya.
37.maklang : Wsalam. Tgk dan amik dah, cuma tak display lagi ni. Thnx ye maklang. Salam Raya maaf zahir batin.
38.kamalina : Kalau setakat nak makan seketul dua..beli jer laaaaa heh heh. Salam Raya maaf zahir batin ya.
39.rozamy : Tq Tq..nanti krinn pi collect ya. Salam Raya maaf zahir batin.
40.Avaleena : Waalaikummussalam. Tq ler sebab sudi ke dapur krinn. Krinn tulis buku kat alam maya ni aje dah ok kot heh heh....
41.jasmeen : Tq Tq....Nanti krinn antor kontena bi amik kad tu naaaa.....
42.Naz : Waalaikummussalam Naz. Internet bermasalah tu biasa lah tapi kali ni teruk sekali sampai nak merajuk dibuatnya. Last2 krinn menyibukkan diri buat bende lain heh heh. Krinn pun ucap Selamat Hari Raya buat Naz sekeluarga. Maaf zahir batin, semoga diberi keberkatan sepanjang bulan-bulan yang mulia ni. Pasal papan tu no prob, Alhamdulillah sekiranya memudahkan kerja2 buat kuih raya.
ps : Happy Belated Bday to you. Marisa celebrated malam raya betul2 di rumah neneknya ari tuu.... Makan kek beli jer. Tak de bahan2 nak buat masa kat umah nenek...
43.Azfa : Salam Lewat Raya Maaf zahir batin buat Azfa sekeluarga juga ya. No prob gebang2 tuuu.....
44.yati-m : Wsalam. Mana tau..????
45.boxhousestudio : Salam Raya maaf zahir batin buat kaktun sekeluarga juga. Nanti rinn pi collect naaa....tq bebnyk noo.
46.awin : Wsalam awin. Alhamdulillah, amik jer lah apa2 resipi yg berkenan di hati. Janji buat tauu....
47.cikwan : Salam Raya Maaf zahir batin buat cikwan sekeluarga juga.
48.MIsliha : Heh Heh..masak lauk kak mis..jgn tak masak. Kalau tak masak lauk nanti kena makan nasik kosong jer pulak. Weiiii...tak sibuk lahhhh, sambil hayun senduk masih boleh baca kad lagi tauuu. Apa pun tq bnyk2..nanti Rinn pi collect kad raya tuuu..
49.aishah@ummiaqil : Waalaikummussalam aishah. Salam Raya Maaf Zahir Batin, semoga keberkatan jua Allah kurniakan buat kita semua, amin.
50.MamaFaMi : Ha ah..selalunya begitu lah. Malas dah nak tenyah2 masak spesel2.. Raya nanti pun nak hayun senduk lagi heh heh... Rinn pun sama, Salam Raya Maaf Zahir Batin buat mama sekeluarga. Hati-hati di jalan raya bila balik Melaka nanti..
51.jeff : Salam Raya Maaf Zahir Batin buat Bro Jeff sekeluarga juga.
52.shima : Waalaikummussalam, Salam Raya shima. Kakrinn pu begitu juga..saling bermaafan lah kita. Resipi2 tuu....no prob punyer.
53.fiza : Salam Raya Maaf Zahir Batin buat fiza sekeluarga juga..
54.wiz : Salam Raya Wiz. Rinn pun lama cuti-cuti cyber ni. Internet prob, agak teruk kali ni. Wiz pun semoga selamat di perjalanan. Ceria-ceria selalu di bulan-bulan mulia ini, semoga bertambah keberkatan dariNya untuk kita semua.
55.Acik : Salam Raya buat Acik juga...
56.MaDiHa : Waalaikummussalam MaDiHa. Taklah bz mana pun..cuma internet ni yg buat krinn merajuk... tak habih2 problem nya. Kakrinn pun mohon ampun maaf sempena hari baik bulan baik ni yaa...
57.zira : Ambooooiiiiii...indahnya susunan bahasa tuuu. Krinn pun mohon ampun maaf juga ya seandai ada salah silap. Semoga kita semua diberkatiNya.
58.Wak Kumis : Waaaahhh...Wak pun bermadah seloka Raya juga ya. Indah dan mendalam maksudnya tuu. Rinn pun susun sepuluh jari mohon ampun maaf andai ada silap dan salah. Hati-hati di perjalanan nanti.
59.Bonda RaqynR : Salam Raya EJ. Krinn bengkek dgn internet ni sebenarnya. Tu yg lama tutup kedai !!! InsyaAllah, ada kesempatan kita jumpa raya nanti. Kad dah tgk dan amik cuma tak gantung lagi kat sini. Tqqqqq bnyk2 ya. Salam buat ecah...
60.JO : Salam Raya buat JO juga ya. Maaf zahir batin seikhlasnya.
61.Pemancing Ikan : Salam Lebaran, Maaf Zahir Batin juga buat Pemancing Ikan. Raya raya ni..buat rendang ikan kot ??!!!
62.Salwana : Salam Lebaran Wana. Wana pun semoga sambutan Aidil Fitri kali ini adalah antara yang terindah dalam diari Wana sekeluarga. Maaf Zahir Batin ya, seikhlasnya.
63.Sabrina : Salam Lebaran buat Sab & Nazri juga. Semoga ceria-ceria selalu di Aidil Fitri.
64.jeff : Salam Lebaran buat Bro Jeff sekeluarga juga. Maaf Zahir Batin, seikhlasnya.
65.Mohd Azhari Azizan : Salam Lebaran buat Azhari sekeluarga. Maaf Zahir Batin.
66.jasmeen : Salam Lebaran Maaf Zair Batin Meen. Tak de ler bz mana punnnn...internet ni jer yg prob. Tu yg lama sunyi sepi jer.. heh heh heh
67.zana hassan : Salam Lebaran Maaf Zahir Batin buat Zana sekeluarga juga. Tapi Raya ni..krinn tak hidang kuih sagu tauuuu.....heh heh heh.
68.mOknDa : Salam Raya Maaf Zahir Batin. Tak poooonnnn....internet ni yg masalah. Merajuk lah kononnya niii....
69.feyruz : Salam Raya feyruz. Heh Heh.... mai ler jenguk selalu, tapi boleh jamu mata jer lah ya.
70.hanizura : Salam Raya Zura. Maaf lah ya...baru ni internet ok. Ada prob ari tu. Sampai tak de mood nak update. InsyaAllah..lepas ni krinn akan kembali seperti biasa ya.
71.asfax : Terima kasih sudi jenguk ke dapur kakrinn. Sudi-sudikanlah ajak wife mencuba apa2 resipi yg ada. Mmg utk dikongsi bersama punnn...
72.Fiza Azree : Walaikummussalam. Waaahhh...ada tetamu jauh niii. Thnx sudi jenguk ke dapur kakrinn. Selamat Hari Raya..Semoga Raya di Manchester juga semeriah di tanah air. Ceria-ceria selalu...
73.srsfeqah : Salam Raya buat Feqah sekeluarga juga. Mudah aje kuih sagu ni.... kelapa muda parut mesti bnyk, baru sedap !!!
74.amal5041 : Waalaikummussalam.... Heh Heh..baru kembali dari merajuk dgn internet lah niii. Alaaaa...hubby tu bukan apa. Si anak yang unjuk spec hitam tuu... dia pun bubuh laaaaa. Bukan pasal silau apa puuuunnnn. Saja nak melaram heh heh heh. Entry Raya dalam proses niiii....tak lama lagi UP laaaa...
75.Ana cake-lover : Update daaaahhhhh.... Ana ni ligan kakrinn sungguh !!! dari FP ke sms..dari sms ke Fp. Heh heh heh...memang ponnnn sweet sour tu dah jadik pekasam...Pekasam pun fevret gak kat umah niii tapi taklah dihidang masa raya. Lepas raya nanti mesti jadik rebutan keh keh keh...dah jemu dengan rendang itu ini baru nak cari lauk2 kampung.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net