Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 3-Sep-2008 22:35 Email | Share | Bookmark
Daging Kicap Pedas & Hati Ayam Goreng Kunyit

Daging Kicap Pedas
Hati Ayam Goreng Kunyit
Hajatnya nak masak Daging Masak Merah tapi dek kerana jengkel dengan warna gravynya yang kurang menyerlah kemerahannya maka Rinn telah memasukkan kicap ke dalam masakan ini... . Tak pelik sebenarnya sebab ada juga resipi yang sebegitu. Cumanya, masakan kicap ini agak pedas kerana Rinn menggunakan sejumlah cili kering yang banyak..



DAGING KICAP PEDAS

Bahan-bahan :
500gm daging lembu, di hiris nipis

Bahan kisar :
2 biji bawang besar
4 biji bawang putih
2 inci halia
dua batang serai
lengkuas
20 tangkai cili kering

2 inci Kulit Kayu manis
3 kuntum Bunga Lawang
3 biji Buah Pelaga
3 kuntum Bunga Cengkih

2 keping asam gelugor
5 sudu makan kicap manis
Garam & gula secukup rasa


Cara-cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan kisar dan rempah2. Masukkan daging dan masak sehingga daging empuk. Boleh tambah air dalam proses melembutkan daging itu.

2. Bila daging sudah lembut, masukkan asam gelugor. Masukkan kicap, perasakan dengan garam dan gula.

Lauk ini memang pedas sebab Rinn tak rendam lama cili kering tu..tapi semua suka terutamanya Acik Alya. Dua hari dia belasah makan lauk ini. Angah dan Along yang tak sempat merasa kerana petangnya sudah kena pulang ke asrama.. Tak pe nanti mak masak lagi ya...





Lagi satu lauk pilihan di rumah ini adalah hati ayam. Seringkasnya dimasak begini...


HATI AYAM GORENG KUNYIT

Bahan-bahan :
Semangkuk hati ayam
Sebiji bawang besar, dimayang
2 biji bawang putih, diketuk
1 inci halia, diketuk
1 sudu makan serbuk kunyit
2 sudu makan serbuk kari
1/2 keping asam gelugor
2 helai daun kunyit

Cara-cara:
1. Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang2 dan halia.
2. Masukkan hati ayam serbuk kunyit dan serbuk kari. Kacau rata, biarkan masak. Perasakan dengan garam dan gula.
3. Masukkan asam gelugor dan daun kunyit yang telah dihiris kasar. Kacau rata.

Dalam rumah ni biasanya berbuka puasa dengan makan nasi dan lauk-pauk. Macam makan tengahari atau makan malam. Jarang sekali makan seperti laksa, mee atau beehoon. Kalau ada pun ianya dibuat sebagai juadah sampingan. Masing-masing lapar nasi... . Minuman semesti yang panas atau suam. Sesekali bila teringin, adalah air dingin...



Quote:
1.Lee Lin : Tu diaaa ehh...ngira jam mcm budak kecik puasa !!
2.zaiy : Biasa aje tuuu...
3.Haniss : Ni lagi sorang..tukang kira jam sampai nak bukak posa !!
4.tinikass : Ayat orang utara..walaupun kakrinn bukan asal sini heh heh...
5.mummyjam : Makan hati ayam tak pe..jgn "makan hati" udah lah....
6.House of Hazienda :
7.chek yam : Waalaikummussalam. Lapaq nasi jugaaaakkk...heh heh heh.
8.wawa salwa : Iye ke..??? Isshhh...Selalunya tgk org Melayu yang masak style gituu..
9.Aliza : Jangan menolak dah laaaa.....
10.Bonda RaqynR : La nii...dua-dua orang dah jauh. Mama pun dah pindah opis Penang...Hah Hah...rugi rugi...tapi anytime kalau lalu SP..singgah lah, kurang2 pun ayaq kosong segelas !!!
11.Mimie Azrin : Mcm tu lah anak mama...lepas ni boleh jamu mama Mimie pulak..
12.rozamy : Goreng ni tak bnyk pakai minyak..so kes letup-letup tu tak de lahhhh..
13.Sabrina : Lamanya Sab tak mucul !! Kakrinn kalau rasa lambaaat sgt nak defrosr daging dlm preezer..krinn pi pasar beli lain !! Lawakkan... ..Pasar kat depan taman jer. Dah jadik ke donut suria tuu ???
14.bibu@wilda : Payah gak nak cari kalau kat gerai atau bazar ramadhan.. Masak sendiri jer laaa...
15.baipower : Salam Ramadhan buat Bai. Sesekali..kenalah meriah sikit. Biskut raya??.. apa pun tak sentuh lagi
16.ina_saly : Salam ramadhan lina. Ni saja lah tunjuk bagi ina teringin nak masak.. or teringin nak pi carik aje !!
17.aishah@ummiaqil : Waalaikummussalam. Menu biasa aje tuu....
18.hanizura : Haaa..kena pi masak lah kalau mcm tuuu !!!
19.jeff : Kena tabah bro..kalau tak, lingkup !!!
20.maklang : Tu laj pasal. Kekadang cili kering ni tak tentu, kena yg merah elok..canntikkk aje warna masakan. Kalau tak elok..potong stim aje !!!
21.farah : Salam Ramadhan farah. Ishhh...tak perlu takut2 nak tinggal comment, bukan kena duit pun Tq sudi jenguk dapur krinn. Silalah try mana2 resipi yg berkenan di hati ya.
22.kamalina : waalaikummussalam Aimi. Lain tekak lain seleranya..krinn ni pulak dulu2 mmg suka dgn kelempung tapi sejak kena gatal2 bila makan..terpaksa pantang Hu Hu Hu...rugi dah satu nikmat makan !!! Masakan hati ni kalau campur mempedal ayam sekali pun sedap..tapi dah tekak aimi reject..sedap mcm mana pun sure reject gak ye..tak pe 2.
23.MaDiHa : KakRinn kalau nak cepat pun skip semua rempah2 tuu...Biasalah, main campak2 apa yg sempat !!
24.Mamasya : Salam Ramadhan Mamasya. Boleh saja kita pelbagaikan masakan utk suit selera kita. Yaaa....cari nasi & lauk jugak !!!
25.Yati yadami : Sudah tentu boleh... Oiikkk, dah cerita rendang raya ni !!!
26.ida isk : Silap-silap tengok ayam lalu pun nampak mcm ayam golek
27.kak jie jie : Kat umah Rinn no prob, semua suka makan hati ayam esp kalau masak mcm ni.. Akak try laa resipi ni..manalah tau boleh membuka selera anak2 & suami..
28.nani lannieacu :
29.Mohd Azhari Azizan : Hmm.... kurang minum air tuu !! Or...terlebih minum ayaq ais apaaaa...!!!
30.Belajarbahasacina :
31.putrimlm : Haa....tak tau, kenalah tuan puteri pi carik sat lagi !!!
32.naz : Waalaikummussalam, Sesekali pekena ok kot....heh heh heh.
33.F&Z : Kalau 'makan hati' selalu parah kak fazi ooiiiii....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net