Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 29-Aug-2008 01:51 Email | Share | Bookmark
BUBUR CANDIL

Gaul tepung pulut+air kapur+air
Gentel bulat-bulat
Jerang air gula merah
Haa..pandan jgn lupa ya !!
Tapis pulak...
Bancuh tepung beras sikit
Masuk bebola dlm air gula merah
Dah terapung kira dah masak..
Toskan pun boleh..tak payah pun x pe..
Tuang bancuhan tepung beras
Masuk semula bebola
Masak kuah santan..
Hmmm...yumm yumm...
Mungkin hidangan ini sesuai sebagai pencuci mulut ketika berbuka puasa. Dulu-dulu biasa makan kalau balik kampung di majlis kenduri-kendara. Tak pernah tanya macam mana nak buat tapi terjumpanya di sini. Resipi dari Indonesia nii.... Resipi di bawah ni Rinn dah permudahkan ke dalam Bahasa Melayu kita. Rasanya ada yang tak tahu apa dia tepung ketan !!!




BUBUR CANDIL
Bahan-bahan :
3 cawan tepung pulut
1 camca air kapur sirih
4 cawan air
200 gm gula merah
2 helai daun pandan
6 sudu makan tepung beras, larutkan dalam sedikit air

Bahan2 Kuah Santan :
1 cawan santan dari ½ biji kelapa
2 helai daun pandan, robek-robek
1 camca tepung jagung, larutkan dengan sedikit air
secubit garam

Cara-cara :
1. Gaul tepung pulut, air kapur sirih dan 1/2 - 3/4 cawan air sehingga tidak melekat di tangan.
2. Gentelkan bulat-bulat kecil.
3. Jerangkan lebihan air atas api, masukkan gula merah dan daun pandan. Masak hingga gula larut, tapis dan jerang semula.
4. Masukkan bebola tepung pulut dalam air rebusan gula merah dan masak sampai terapung tanda sudah masak.
5. Masukkan larutan tepung beras dan kacau sentiasa sehingga kuah agak pekat. Sajikan dengan kuah santan.
6. Untk kuah santan, campurkan semua bahan kuah dan masak atas api sehingga sedikit likat.

Bila nak makan, ambil semangkuk bubur dan siramkan kuah santan. Jangan gaul sampai sebati, cukup sekadar dapat gabungan sesudu bubur dan sedikit santan bila nak menyuap ke mulut. Baru ada campuran rasa manis, lemak-lemak, masin dan kenyal-kenyal pulut bila digigit. Mungkin sajian ini mirip Puteri Berendam tapi Puteri Berendam lebih meriah kerana ianya dibuat berwarna-warni bebolanya...



Nanti kalau balik kampung lagi nak tanya emak saudara-emak saudara Rinn resipi rahsia mereka sebab rasanya yang diorang buat lebih sedap... . Untuk percubaan sendiri, yang ini dah kira ok lah...


*** Mungkin ada kekacauan teknikal, gambar2 thumbnail untuk step-by-step gagal diupload. Nanti bila dah ok, Rinn upload ya..


Quote:
1.bibu@wilda : Ha ah..panggil ramai2 boleh gentel sesama tepung tuu..!!!
2.nina seafrost : Waalaikummussalam. Krinn tahun 82-83 pioneer group. Masa tu tak panggil Seratas lagi. Sila...sila..resipi mana yg berkenan...
3.zanaz : Biasalah makanan..kekadang benda yang sama tetapi nama berbeza ikut tempat. Hmmm...letak durian pun ok gak tuuu..
4.wawa salwa : Haaa.. satu nama lagi ekk..heh heh heh. Selamat berpuasa buat wawa sekeluarga juga.
5.zai kulim : Salam Merdeka & Salam Ramadhan buat zai dan keluarga juga..
6.zaiy : Pemanis mulut ni heh heh heh.. Gnetel dgn penuh perasaan ..tu yg sekata jer bentuknya !!!
Salam ramadhan & selamat berpuasa utk zaiy sekeluarga juga..maaf zahir batin.
7.Muna : Wowww...tak rindu nak raya kat Mesia ke???
8.Jasmeen : Pelik benar bunyi nama bubur tuu ya.. Betul tu femes di Sgor...Krinn kan asal sana..heh heh heh
Salam Ramadhan buat Meen sekeluarga juga, maaf zahir batin ya..
9.ida isk : Ha Ha Ha... ... Soping aje la ida niiii !!!!
10.Aliza : Idea masak pun tukil dari sana-sini..yg betul ori dari krinn almost none !!
11.mummy jam : Selamat berpuasa buat mummy sekeluarga juga, maaf zahir batin ya...
12.kakliza : Waalaikummussalam. Salam Ramadhan AlMubarak buat kakliza sekeluarga juga. Semoga tahun ini lebih berkat buat semua...Maaf zahir batin ya.
psst : Alamak..ada homework & award ka?? Nanti rinn pi amik ya...
13.ah mat gebu : selamat menyambut ramadhan buat che mat & keluarga juga, maaf zahir batin.....
14.yati-m : Haah..entah apa2 nama lagi entah. Selamat berpuasa...taklah nak terperuk kat dapur aje yang ooiiii...!!!
15.iva : Time rajin suka lah nak buat..time malas..heh hehh..... Ok, Slm Ramadhan buat iva sekeluarga juga., maaf zahir batin..
16.aishah@ummiaqil : Tepung mochi pun mcm tepung pulut gak....cuba aje !!!
Slm Merdeka & Slm Ramadhan buat aishah sekeluarga di kejauhan..maaf zahir batin.
17.kak jie jie : Waa...cepat sungguh kak jie jie menerai bubur ni ya..!! Slam Ramadhan Maaf Zahir Batin..tq for tag ya..
18.nur : Waalaikummussalam. Slm Ramadhan buat nur juga..maaf zahir batin.
19.MamaFaMi : He He He..kalau dah posa pun tak pe, ptg2 boleh gentel..buat bukak posa !!!
20.anir : Tak larat laaa..nak gentel kecik2...rasa mcm berzaman nak habih..!!!
21.mama nynalleeya : Ohh...dah biasa buat lah ye..heh heh. Selamat berpuasa hinnga ke penghujungnya...maaf zahir batin ya.
22.cek de sam : Waalaikummussalam, Selamat berpuasa buat mamaera sekeluarga, maaf zahir batin ya.
23.jeff : Iye lah..sesama lah kita menggandakan amalan sempena bulan mulia ini, maaf zahir batin ya.
24&25.intanmaizalia : Salam intan, sila lah amik resipi mana yg berkenan. Kalau tak silap resipi tu ada kat FP KakLiza..diorang panggil kuih Bronok.
26.Mohd Azhari Azizan : Salam Ramadhan buat Azhari sekeluarga juga. Ha Ha Ha.... kalau macam tu, rasanya tak yah buat entry masakan lah bulan2 posa ni. Buat entry pasal selain dari makanan...
27.Roszana : Entahlah Ana..rinn pun tak ingat. Setahu rinn selalunya rinn jumpa bubur ni selepas org buat kenduri kawin. Waaaa..... ni yang pi rasa kek Ana masa raya nanti !!!
28.F&Z : Mudah aje ni Kak Fazi, kat sana pun boleh buat...Salam Ramadhan buat KakFazi sekeluarga juga, maaf zahir batin ya..
29.mama ezan : Salam kenal & Salam Ramadhan..Tq sudi jenguk ke dapur krinn. Silalah amik resipi mana yg berkenan tapi kena buat ya, jgn simpan aje !!
30.Pabloiizetty : waalaikummussalam. InsyaAllah, semoga Ramadhan kali ini lebih berkat buat kita semua. Tak jugak...krinn ni bulan tak puasa ke..bulan puasa ke, masak serupa tu jugak. Resipi ulang tayang yang banyak....
31.The owner :
32.roylazim : akak bila nak buat pulak ???
33.chepah : Waalaikummussalam, InsyaAllah, semoga tahun ini lebih berkat buat kita semua.
34.Watie : Waalaikummussalam.. Slm Ramadhan buat watie sekeluarga. Dah ceduk..kena buat tau, jgn simpan aje !!
35.mamazieza : Tak pe..nnt suruh KANGAROO hanar pi Penang !!
36.ina_saly : Waalaikummussalam lina. Eloklah tu, juadah org lama ni kena jugak tau membuatnya walaupun sekali. Kalau letak kaler2..dah jadi badak berendam atau puteri berendam kot !!
37.aminhaslina : Salam Ramadhan buat zuhri sekeluarga, maaf zahir batin.
38.FarEast : Salam semuanya...!!!!
39.ina aka ibu irfan : Yaa..sahur jgn tak sahur. Krinn ni puasa ke idak..langsing selalu, tak larat nak sahut cabaran !!!
40.Lee Lin : KakRinn main koyak..ikat2 jer !!! Tak kira lah resipi Melayu ke..Indon ke..India ke..omputih ke...Jepun ke..eh, Jepun ada pandan ka? wakakakakaa...
41.che mid : Mcm cerita Ana laa ya. Tak pernah lihat dengan mata kepala sendiri akan upacara begitu..tu lah org sekarang mmg bnyk dah meninggalkan tradisi. Tapi tak dituntut agama pun....
42.misliha : Oikkkk...kena lah nampak, kalau idak nanti kena chop menantu kurang ajor pulak...
43.chek yam : Waalaikummussalam..Sebab tak pernah lagi, maka chek yam kena cuba gentel dan buat ya..heh heh heh.
44.ieda pahang : Slm Ramadhan kembali. Alahaaaii...ada award utk kita ekkk. Nanti kita hantar lori pi amik ya...tq.
45.feen79 : Waalaikummussalam...Haaaa, ada daya penarik rupanya bubur ni sehinggakan berjaya membuatkan feen turunkan komen heh heh. Buat sendiri laaa..tak yah suruh mak buatkannn..
46.mama kimi : waalaikummussalam. Cuba dulu baru tau kesedapannya...kalau kena dgn seleralaah...
47.cikwan : waalaikummussalam. Oh ye ke... itulah pasal, kekadang bubur ni lebih kurang aje cuma ianya menjadi pelbagai sebab kreativiti masyarakat setempat. Apa2 pun mmg sedap !!!
48.somuffins : UR welcome dear. Dah buat ke utk MOTH... kena buat laaa kan sbb dah dpt duit raya in advance !!
49.Lily : Salam Ramadhan utk lily sekeluarga juga..Haaa, eloklah tuu, kita banding2 resipi ya lepas tu buat eksperimen.
50.kak jie jie : Tu lah pasal...Express sungguh akak ni..!!! Kita pun dah tengok kat fp akak....
51.MaDiHa : Ehh...dah nak dekat bersalin ke?? Hmmmm....jaga diri elok2 ya..Rinn doakan semua yang terbaik dan agar dipermudahkan semuanya oleh Allah SWT. Sabor..sabor...lepas pantang nanti boleh balas semua makanan !!
52.meorjay : Slm Ramadhan buat MJ sekeluarga juga, maaf zahir batin dipinta. Jgn intai di celah jari sahaja...nanti meleleh terus air liur dibuatnya...diri sendiri yang merana pula.
53.cikinur : Belasah aje laaa..walau tak ada air kapur. Email : nazhatulrinna@yahoo.com
54.ummiNurin : Salam ramadhan utk ummiNurin sekeluarga juga.. Balik kg masak ramai2..makan ramai2...lebih meriah !!
55.cak : Haaa....butir nangka pulak ya. Kalau dah rumpun yang sam..masakan & makanan pun sama, cuma nama aje yg berbeza kaannn...
56.mrsjemain : Salaam Ramadhan Mubarak buat An sekeluarga juga...Krinn pun sama laa, mohon maaf seandainya ada terkucil bahasa terlanjur kata. Semoga ramadhan kali ini lebih berkat buat kita semua.
57.daalia : Slm Ramdhan buat Lea sekeluarga juga, maaf zahir batin ya. cubalah resipi tradisi nii...sesekali lupakanlah kek heh heh heh..
58.izanman : Hmmm... tak pernah lah lagi makan dgn ais. Krinn suka suam2 gituu....
59.chendana ayu : Salam Ramdhan buat Ha sekeluarga juga, maaf zahir batin..
60.min472 : Ha ah..time kenduri kendara selalu muncul lah bubur ni...



Quote:

Dapat beberapa award lagi..Haaaai..bahagianya rasa. Yang ini dari Kak Liza..dah dpt award ni, Kak Liza bagi homework pulak..kira settle lah ya Kak Liza walaupun Rinn jawab entah apa2


RULES
The rules of the game get posted at the beginning. Each player answer the question about themselves. At the end of the post, the player then tags 5 people and posts their names. Then goes to their blogs and leaves them a comment. Letting them to know that they have been tagged. Let the person who tagged you know when you've posted your answer.
So now, on to the questions.

1) What were you doing 5 years ago?
- Ishhh..tak ingat laaaa tapi yang jelas di ingatan pada tahun 2003, rinn mengandung, bersalin dan membesarkan
puteri bongsu ku...tutup kedai daaaah..!!!!

2) What are 5 things on your to-do list today?
- Seterika baju...ada dua bakul !!!
- Susun atur semula pasu-pasu bunga di luar rumah, buang dan isi semula apa yang patut.
- Semak bahan-bahan baking yang ada kat dapur. Ready nak buat kuih raya????..Heh Heh..entah laaa....
- Pi wet market..Cari bahan utk masak buat berbuka.
- Seperti biasa..masak untuk berbuka puasa.

3) What are 5 Snacks you enjoy?
- Gula-gula mint.
- Kuaci.
- French Fries.
- Ice-cream.
- Buah-buahan.

4) What are 5 things you would do if you were a billionaire?
- Melawat tempat2 hebat di seluruh dunia.
- Tunaikan apa saja hajat ibu.
- Beli apa saja yang diingini.
- Mengupah guru terhebat untuk mengajar ilmu dunia dan akhirat.
- Berbuat apa yang patut dan perlu kepada orang2 yang memerlukan.
.............Tunaikan zakat sewajibnya.

5) What are 5 jobs you've had?
- Hanya bekerja sekali sahaja di SONY....

Tak paham kaitan soalan-soalan ini di antara satu sama lain dan apakah tujuan sebenarnya. Jadi, rinn tamatkan game ini di sini kerana tak ingin membiarkan orang lain tertanya2 dan terpikir2 nak jawab soklan. Kepada yang teringin nak menjawab, feel free to do so..tak yah tulis ya..

Yang ini pula dari Kak Jie Jie




Yang ini ingatan dari Ieda Pahang. Terima kasih buat semua..





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net