Want your
own Fotopage?







 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 3-Aug-2008 07:19 Email | Share | Bookmark
KEK CINCIN BADAM COKLAT

Pukul butter + gula castor, then eggs.
Masukkan badam kasar
Masukkan esen vanilla
Bancuh koko dlm air didih
Tuang dlm adunan
Masuk tepung
Sapu butter cair + tabur tepung
Tuang adunan
Pandangan sisi
Dah siap...
Enak ketika suam-suam...
Keratan majalah ni dah lama tersisip dalam fail himpunan resipi Rinn tapi baru kali ni tergerak hati nak mencubanya. Dah berbelas tahun tuu. Dulu-dulu mana ada kenal orang lain kalau sebut pasal chef ni... Yang Rinn tau cuma Chef Wan dan yang seangkatan dengannya. Tapi sekarang ni..fuhhh berlambak-lambak ramainya. Tak kiralah, chef pro, amatur, selebriti chef..hatta chef yang terperasan jadik chef pun ada. Tapi yang pastinya..para ibu dan isteri adalah chef terbaik untuk kita seisi keluarga kann....

Ok, resipinya adalah KEK CINCIN BADAM COKLAT oleh Chef Wan. Sesapa yang tak ada acuan berbentuk cincin tu tak payah nak risau. Loyang bulat, empat segi, lonjong, kek kenit....apa-apa pun ok. Nanti tajuk resipi tu sila tukar sendiri ikut bentuk acuan ekk....




KEK CINCIN BADAM COKLAT
Sumber : Chef Wan (Jelita Januari 1997)

Bahan-bahan:
230gm mentega
300gm gula castor (Rinn kurangkan kpd 250gm)
3 biji telur gred A
2 camca teh esen vanilla
1/2 cwn badam cincang
2 sudu besar serbuk koko
250ml air mendidih
235gm kek atau tepung gandum
1 sudu besar baking powder
3/4 camca teh garam halus


Cara-cara:
1. Putar mentega bersama gula sehingga kembang.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji, masukkan badam cincang, esen vanilla. Putar hingga sebati.
3. Masak air hingga mendidih dan bancuh serbuk koko di dalamnya hingga larut. Biarkan sebentar. Tuang ke dalam adunan mentega.
4. Ayak tepung bersama baking powder dan garam. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan mentega, putar hingga sebati.
5. Lengser acuan bentuk cincin dengan mentega dan tabur sedikit tepung. Tuang adunan dan ratakan.
6. Bakar pada suhu 170 darj cel selama 45 minit atau sehingga masak. Biarkan sejuk baru keluarkan dari acuan.



Sebenarnya kek ini ada sos kastardnya tapi Rinn rasa macam manis jer, so tak buat lah. Kepada sesiapa yang suka sos kastard dan ingin mencubanya boleh lah cuba sendiri ya... Lepas tu buatlah report ya...sedap atau tidak heh heh..

SOS KASTARD
Bahan-bahan :
250ml whipping cream
400ml susu segar
3 sudu besar tepung kastard
3 biji kuning telur
50gm gula castor

Cara-cara :
1. Satukan krim bersama susu di dalam periuk dan jerang atas api perlahan hingga mendidih.
2. Satukan tepung kastard bersama kuning telurdan gula castor di dalam mangkuk berasingan dan pukul hingga kembang.
3. Tuang sebahagian susu panas ke dalam adunan telur. Kacau hingga sebati dan tidak bergentel. Kemudian tuang bancuhan itu ke dalam baki susu dan krim tadi.
4. Terus kacau atas api hingga likat dan pekat.
5. Letak kek atas pinggan dan ayakkan serbuk koko di atasnya. Susun buah strawberry di tengahnya dan tuang sos kastard hingga meleleh pada sekeliling kek.

Rinn dan hubby setuju yang kek ini sedap di makan ketika suam-suam. Kami makan beberapa potong dan selebihnya kami tapaokan untuk puteri-puteri kami di asrama...Selamat mencuba.. !!

Oh ye, Rinn baru dua kali guna loyang cincin tu. Pertama kali dulu agak menjengkelkan sebab kek tak keluar semua dengan eloknya. Agaknya kurang sapuan butter dan tidak ditabur tepung kot. Maklumlah masa tu baru beli. Lagi satu..loyang ni lekuk-lekuknya tidak begitu dalam..so bila kek keluar tidak begitu ketara lekuk2nya. So, kalau ada sesapa nak beli, carilah yang lekuk-lekuknya agak dalam, baru lawa keknya bila diterbalikkan dan bila dituang sos kastard tu...cantiiiik aje lelehannya..



Quote:
1.An : Ha ah lah tuuu..org pertama kali nii !! heh heh... kekadang elok gak cuba cari gali resipi2 lama ni..
2.somuffins : Alaaaa...nak buat next..next ...next ni pun terhegeh2 carik masa. Kekadang bila ada bahan..tak de masa pulak nak update..heh heh..pelan-pelan lah gang ooiii !!!
3.umieaisyah : Alamak...nanti kakrinn pulak yg jadik resipi !! ...Yg sebelum ni tu serupa tapi tak sama orang nya !!
4.maklang : Pencinta coklat mai daaaaahhhhh.....
5.watie : Asalkan coklat..sume pon sodap..
6.lieza : Boleh lah kot...cuba dulu nanti buat report ya.
7.kak jie jie : Chef Wan panggil loyang cincin tapi omputih panggil acuan "Bundt". Bab leleh-leleh manis tuu yg rinn cukup maleh nak buat...dah tau manis punya. Kak jie jie suka ya??
8.ida pahang : Salam ukhwah buat ida juga. Kalau dah suka..cuba saja buat sendiri...
9.roszana : Haaa...angle gambar tu berjaya menampakkan kita lebih kurus dari biasa wakakaaaaa.....
10.MamFaMi : Kek dah mekap ma !!
11.ina_saly : Boleh saja tambah badam..jangan terlebih badam dari adunan dah laaaa ye !!!
12.ah mat gebu : Haaa..tu sume hobi mak rinn. Kalau rinn selongkar gobok lama dia...laaaaaaagilah banyak keratan majallah. Rinn punya koleksi sikit jer. Semua yg dalam majalah rasa sayang pulak nak gunting. Bundt pan murah jer che mat...RM12 kot .
13.Noor : Biasalah kalau ada badam mmg ngancam. Tak pe lah mungkin next trip Noor boleh join..Bz ya?
14.Aliza : Tak de nyer rajin tara mana. Bila rasa nak buat..krinn buat. Bila malas..carik yg simple mimple jer. Kena buat gak..kalau tak nanti FP krinn kena keroyok !!! Eh..apa salahnya, makan aje sos kastard tu, tak denyer nak naik dan dan berat liza !!
15.Lee Lin : Ehh...mmg chef lah jugak !! Chef utk keluarga sendiri lah tapii....
16.Bonda : Kakrinn tu pun pi menyibuk jer...buat muka malu-malu kucing gak heh heh heh. Tak pe nanti kita nyibuk sama2 bila mama buat klas lagi ekkk....
17.wawa salwa : Ikut suuuuuuuka lah wawa oiiii...Yg penting, isinya tetap kek badam coklat !!
18.bibu@wilda : Time sempat krinn amiklah gambor step by step tuu. Time malas...tgk ajelah gambar sekeping dua heh heh. Hmmm...apa kata sorok bawah katil pulak!!
19.ida isk : Dah chef wan translate nama lagu tu...wa pun ikut jer laaaa !! Omputih panggil bundt pan.
20.rozamy : Ha ah...donut besoooor gitu !!
21.jasmeen : Haa eloklah tuu...cantik nanti keluarnya kek tuu. Bedal aje lah hangat atau sejuk...sedap aje kat tekak ni.
22.nic : Nak kata apa lagi kan??
23.cak : Anak2 pun mcm tu...suka mkn kek suam2... apa lagi kalau muffin or cuppies. Laju jer menyumbat. Isshhh...sapa kata cak tak rajin..sesekali bila atoq makanan kat Fp..fuhhhh! berlambak5...tu diaaaaaa..sampai bubuh no. 5 terus tuuu
24.Muna : Tak yah hambat... Haq Muna punya pun Rinn tak larat nak belek.
ps : Silap2 haribulan..Muna yg mai balik ngajaq kitorang
25.farahfarhana : KakRinn dah ranapkan 2 handmixer dan 2 standmixer sebelum cik abg nasihatkan beli yg heavy duty ni. Kalau yg ni pun ranap..sah lah kakrinn yg ganas !!
26.zaiy : Uiisshhh... tak layak lagi niii !!
27.MaDiHa : KakRinn kalau buat kek pun ada saja yang nak kena cantas gula nya esp kalau resipi mat salleh..suka benor diorang bubuh gula bnyk2 !!
28.mamazieza : Chef ape ke mende nyer ma !! Meranapkan resipi ada lah kot !! Mixer "baru nampak" kot...dah lama dah dia duduk kat dapur tuuu, ma aje yg tak perasan.
29.wan : InsyaAllah...kakrinn kan tukang iklan kat FP bhg utara nie..
30.kesum : Itu China mari punya mixer.. silap tekaanmu !! Ha ah..pakai whisk. Selalunya kalau nak pukul butter n gula mmg guna whisk.
31.KakLin : Waalaikummussalam..aikk, dah tukar nama dari KakLeen kpd KakLin ya. Ingatkan saper tadi. Biasalah rasa kek coklat....
32.jeff : Kalau org yang buat utk kita lagi sedap kaaann...
33.arme alinsyirah : Tq kembali krn arme pun sudi mai sini. No prob...apa saja asalkan bermunafaat buat pengunjung FP kakrinn ni.
34.Ouled Kenitra : Aiikkk...mogok lapar atau on diet ?
35.ija shariza :
36.aishah@ummiaqil : Sila sila.... tak kisahlah bbubuh nama apa, asalkan isi nya tetap kek badam cekelat
37.che mid : Gambar eksyen jer tuuu.... "chan" tu tak de maksud yg tertentu cuma org Jepun suka bubuh utk panggilan manja kot !!
38.min472 : Naper pulak tak jadiii...cuba lagi ya.
39.danish :
40.mommy izzdanish : Entah bila pulak laaa kakrinn nak menge"tart" pulak nii..tapi InsyaAllah lah ye nanti.
41.Ana cake_lover : Sos tu extra...buat hiasan mcm icing lah kot, manis....
42.mamaella : Gambar nak sambut posa. Nanti raya, tukar lagiii... Biasalah chef wan tu masak dgn mulut pot pet pot pet nya. Baru meriah....
43.maylique :
44.saloma :
45.putrimlm : Ni mesti pi ronda dari page 1 till present heh heh heh...
46.kakliza : Eh tak malu eh.... nanti rinn pi amik ya. tq.
47.kookiesnkeks : Well tq to you too for trying sth from here.
48.leezsa :
49. boxhousestudio : Awat mai lewat sangat. Dah habih kami hadap....
Salam,
50.ibu darwish : Ikut resipi lah ya. Kalau resipi kata bubuh..bubuhlah...fungsinya untuk bagi kek naik, lebih kurang mcm baking powder tapi soda bikarbonat nitak leh bnyk sgt, nanti kek berbau semacam. Macam org buat jual cucuq udang atau cucuq pisang bom tu lah..kekadang sampai bertukar baunya sbb terlebih soda bikarbonat, walaupun makanan tu naik kembang elok.
51.yati mumbai : Selamat kembali ke Bollywood !! Heh heh heh....Oooppsss gambar tu temporary aje kot, nanti raya kalau ada gambar lain, kita tukar lagi..





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net