Want your
own Fotopage?







 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 17-Sep-2007 07:31 Email | Share | Bookmark
RAMADHAN THE 4TH...SAMBAL TELUR LALA

 
Three days away from home for the first three days of Ramadhan made me a bit slow in the kitchen the next day..So, these are what we had on the 4th day...

The marinated lamb was bought from hypermarket and I just grilled in the oven for about 40 minutes. Enjoyed with black pepper sauce..ummmmphh yummy.

The Sambal Telur Lala
Bahan-bahan:
1 biji bawang besar, dimayang
1 biji bawang putih, diketuk
1 inci halia, diketuk
1 batang serai, diketuk
2 sudu besar cili kisar, kalau nak pedas tambah lagi yaa..
Seketul kecil asam jawa, dibancuh dgn sedikit air
Garam dan gula secukup rasa
2 biji telur
500grm lala

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang2, halia, serai dan halia hingga layu.
2. Masukkan cili kisar. Kacau-kacau dan masukkan sedikit air.
3. Masukkan air asam jawa.
4. Kacau sekali-sekala hingga cili masak.
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
6. Masukkan lala. Kacau rata hingga lala masak.
7. Akhir sekali pecahkan dua biji telur dan kacau hingga telur menyalut keseluruhan lala.

No desserts..just fresh bananas, and teh "O" panas for drinks...Alhamdulillah, syukur ..and dates!!..A must for bukak posa.....


Quote:
1.syahiddmilikku : Sama-sama. Resipi mudah roti goreng tu mmg kerap kakrinn buat utk sarapan pagi. Nanti syahidd cubalah...
2.idderes : Orang pompuan kan synonym dgn masakan..tapi jgn lupa, org lelaki pun tak kurang hebatnya di bidang masakan ini..
3.Ana : Anak kata sedap..mamanya tolonglah masakkan untuk anaknya !!
4.zakiahz : Apa khabar zakiah? Harap dah kembali sihat dan ceria. Sebenarnya hubby kakrinn yg nak makan lamb tu..kakrinn dan anak2 pun suka jugak..cuma anak2 yg kecil ni mintak di potongkan. Kesian tengok diorang terkial-kial nak potong lamb tuuu. Kakrinn main agak2 aje masa grill, tgk bila dah agak masak..off ler oven. Setengah orang suka yg 1/2 cooked..terpulanglah selera masing2..
5.dOd : Fuyyooo!!! Hebat tuu..bau boleh tembus screen sampai bangi....
6.jeff : Ni mesti kes darah naik niii...or migraine..or dah muak sebab selalu makan..???
7.JieJie : Resipi tak de sebab yang tu beli dah ready marinated. Tinggal bakar aje. Kalau nak buat sendiri makan masa nak perap!!..Segan nak masuk dapur awal2..,sat gi org dah bukak posa kita dok depan oven lagiiii....
8.ida isk : ..telan air liur ok lagi..jgn tertelan makanan dah ler..
9.Penyulawa : Dah jodooooh..nak wat camner
10.gee : Tak dinafikan memang sedap..Selamat meneruskan ibadah puasa buat gee & keluarga juga...
11.lynnhassan : Kalau dah teringin nak makan tak kira bulan lynn ooiiii...tak pernah ler lagi pekena dgn mint sauce tuu..Nanti lenkali kita cuba
12.zatid`hati : Sesekali tukar selera di bulan Ramadhan elok juga..Benda2 seafood ni memang ler..bukan boleh di makan berlebihan..selalunya jadi penyebab penyakit gout. Kira hubby zati tu kena allergy agaknya..kesian jugak ye..Allah dah tarik satu nikmat makan darinya.. Tapi tak pe masih bnyk lagi pilihan yang lain...
13.MamaFaMi : Ha ah, ikut cik abe kita pi Hatyai, ada urusan kerja. Kebetulan anak2 pulak cuti..Tak tolak ler offer orang tuu nak bawak kita sekali. Tapi Ramadhan di sana tak terasa sangatlah. Diorang pun start puasa on the 14th..lambat sehari dari kita. Lala tu rasa macam kupang.. Kalau buat seafood spaghetti pun sedap maa..
14.Lee Lin : Nasi goreng selera budak2...peminat sosej terulung di rumah ni. Anything with sosej..lajuuuu jer makan. Tak pernah tak de dlm freezer tuu...
15.fazizaid : Sejak akhir-akhir ni suka pulak rinn masak lala..anak2 pun suka. Iye lah kakfazi..rinn pun selalu canggitu, kalau dah tak tau nak masak apa..tanya regular "customer" kita laaa...
16.Haniss : Sama-samalah kita bertukar-tukar resipi dan idea masakan..tak rugi berkongsi...
17.Roylazim : Ya ampunnnsss...for being notti !!!..Kakroy tengok aje laa gambo kecik tuu..yang besar tak yah laaaaaah....
18.mrsjemain : Ciannyer diaaa..kerja sampai teruling-guling ekk..pas tu balik umah kena jadik chef pulak. Ibadah tuuu..utk keluarga, lakukannya dengan ikhlas dan hati yg terbuka. Berlipatganda lah pahala bagi org yg memberi makan utk org yg berposa..et chewah..mcm ustazah ler pulak !!!...Hmm..ingatkan kat Miri lagi senang dapat seafood begini. Kat sini ok jer...sentiasa ada..
19.Mohd Azhari Azizan : Iyee...hari ke 4 baru boleh masuk dapur sendiri..Yang 3 hari awal tuu..pakai dapur restoran . Tak shopping apa pun..dah selalu sgt pi Hatyai. Kalau baju2 biasa tu banyaklah..baju kurung tak de..
20.Ouled Kenitra : Rinn selalunya shopping hanya setahun sekali during raya. Kalau beli lebih sikit pun tak pe..Baju tu lah ulang pakai utk setahun sementara menunggu raya datang kembali tahun berikutnya.
Memang sudah lumrah manusia,
Melebihkan jasmani dari rohani,
Boros memang sifat sia-sia,
Bersikaplah waras kita tangani
.

21.KakLeen : Waalaikummussalam, dah hari ke 4 baru masuk dapur sendiri kakleen...Menu biasa jer tuuu...cuma ada grilled lamb tuu yg buat nampak sedap dr yg lain..
22.Cak : Dah balik rumah kena perasap dapur..tak gemar nak ke PARAM. Suasana puasa tak terasa sangat di Hatyai..lagipun diorang puasa lambat sehari dari kita. You take care too....
23.Bonda : Nampak sedap ke?..TQ..Raya nanti mai ler..








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net