Want your
own Fotopage?








 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 15-Aug-2007 11:02 Email | Share | Bookmark
BUBUR SOM SOM

 
Yes..I`m back on my feet !!!..My health restored and so do my appetite. At the end of this recovering stage my craving for food has become a little weird. Always looked for something sweet and cooling. And there I made myself a few desserts to be enjoyed besides our normal meals. And one of them is this Bubur Som Som. To many of us, this may not sound alien but to some people.. it may be their first time hearing about it. Enjoy it anyway...

BUBUR SOM SOM
Bahan-bahan:
100gm tepung beras
30gm tepung Hoen Kwee (Tepung pulut pun ok, kalau tak ada..
guna semua tepung beras)
1 camca teh garam halus
500ml santan
500ml air

Cara-cara:
1. Satu semua bahan dalam periuk atau casserole.
2. Masak atas api sederhana. Sentiasa kacau supaya bancuhan tidak berketul.
3. Masak sehingga likat dan berkilat.
4. Angkat dan sejukkan seketika. Tuang dalam mangkuk atau bekas yg sesuai.
5. Siram sirap gula kabong ke atas Bubur Som Som apabila menghidangkannya.

Bahan-bahan Sirap Gula :
2 ketul gula kabong atau 150gm gula merah
250ml air
1 sudu besar gula pasir
2 helai daun pandan

Cara-cara:
1. Satukan semua bahan dalam periuk dan panaskan atas api hingga menggelegak.
2. Masak sehingga gula larut.
3. Tapis larutan sirap sebelum menggunakannya.
* Tuang siap-siap ke dalam mangkuk2 kecil lebih mudah utk dihidang. Jika tidak pun, tuang ke dalam bekas besar tetapi perlu mencedoknya ke dalam bekas kecil lain apabila menghidangnya nanti.

Enjoy it the way you want, warm or cold but don`t add ice cubes in it!!.. As for me I love eating it after it`s been chilled overnight or so. Even after a few days in the fridge Bubur Som Som still tastes heaven to me. But that day I just couldn`t wait.. The kidz even treated it like eating Tau Fu Fah, another favourite in the house but the mum has never made any effort to homemake it. Still don`t have that guts to try it out even though the recipe has been printed out. For the time being, I guess this one will replace it alright.. .


Quote:
1.Aliza : Betul tuu..lemak-lemak manis mmg sedap. Tambahan pulak bila dah disejukkan..hmmmm
2.Jie Jie : Memang menyejukkan tekak Jie Jie ooiii...
3.aunidayini : Hai Wana, tak tau nak gambarkan kesedapannya...keep on drooolinnggg
4.cek de sam : Serupa lah dgn kita..tak reti buat Tau Fu Fah..beli jer selalu kat pasar malam. Demam ye..anak beranak??..Tak pe, nnt bila semua dah ok..makan yg ini sure menyegarkan..
5.Idderes : Sure biasa makan nie..
6.ida isk : Haaa..eloklah tuu, kita buat lagi nnt utk bukak pose ye..Selalu dengar akan kesedapan gula enau Sarawak tapi tak pernah le lagi berpeluang merasanya...
7.Nur : Alhamdulillah kakrinn dah sihat tapi mula lah nak makan itu dan ini mcm org mengidam..Cantik dan sesedap rupanya....Cubalah
8.Muna : Ooooppsss...Tak pe Muna, bagi tokey china tu perasan kejap. Dia lagi suka ape...laku barang2 kat kedai dia..
9.boxhousestudio : Iye ke..feveret ayahbonda Tun nie. Bubur ni rasanya sesapa pun akan suka..lemak-lemak manis gitu. Sebelum goda perut..kena goda mata duluuu. Mcm cinta pandang pertama..dari mata turun ke hati..tapi yg ini dari mata turun ke perut
10.lynnhassan : Memang le bubuh dlm teko senang nak tuang..mujur lynn tak minum kopi gula kabong ekk kakrinn dulu bubuh minyak masak dlm teko plastik yg dah tak guna..Ada anak tanya, air teh ke mak..??..Seb baik tak dituang n terus minumm...
11.Ana : Kalau tak silap asalnya masakan orang jawa. Kalau versi org Melayu kekadang dia guna gula putih dan tepung tu diwarnakan. Tapi pada kakrinn versi yg ini sedap sekali..Ana boleh buat ni sbb mudah sgt.
12.Lee Lin : Ahakkkss..ada bubur som som versi pedas pulak..Kesian ler cousin Lin tu.
13.Roylazim : Maaf ye Kak Roy kalau entry ni ada menyentuh hati Kak Roy atas ingatan pada arwah ayah Kak Roy. Dia suka ye...
14.MaDiHa : Kakrinn pun sama. Kalau kuih-muih dan makanan Melayu kita ni selalunya main agak-agak saja..Ni estimate sukatan ler sebab nak bubuh dlm fp..Kot lah boleh jadik panduan utk mereka yg baru nak belajar buat sendiri
15.Rfah : Silalah mencubanya ye....
16.Riana : Salam Riana, tq for the compliment but I guess yours are much much more amazing. Rinn rasa bubur ini sama saja rasanya di Malaysia atau Indonesia..ejaan namanya sahaja yg mungkin berbeda. Kita kan serumpun....
17.maklang : Alamak..kalau suka gelasnya aje..buburnya nak campak mana?? ..Ni nak peringat maklang lah ni, suruh buat utk famili maklang...
18.mamasya : Mujur dah pernah dengar..kalau belum, rugi lah sya akan salah satu makanan yg ringkas tapi sedap ini. Nanti cuba lah ye...mana tau kena sgn selera. Kakrinn tak kira waktu boleh makan bubur ni bila-bila masa..sebab suuuuka sangat !!!
19.sofu : Tu dia...last makan masa sek rendah tuuuu. Apa kata sofu try buat sendiri...
20.mamazieza : Rinn buat masa hujung minggu ari tu..mama mana kroje. Koling koling opis..meja yg jawab..kata ari ni tak keje !!!...Kalau bagi hp no. tu lain ler....
21.Bonda RaqynRafiqin : Alhamdulillah sedap ye potato sup tu..Ha ah, bubur som som ni mmg rupanya mcm tau fu fah..tapi rasanya lebih lemak-lemak manis..yg ini pun mesti bonda & echah akan suka..cubalah ye.
22.Harni Safarina : Hmmm..mmg amat sesuai utk hidangan berbuka puasa..sejuk dan menyegarkan tekak time bokak pose..cubalah ye
23.Meorjay : Hai MJ..dah kurang bz ke??..Tu lah saya kata..mesti ada juga org yg pertama kali mendengar nama bubur som som ni..yg ni mmg sedap.
24.MamaFami : Heh heh heh...masa lepas lega selsema tu mmg selera makan tu pelik sikit..tapi mula2 tu rinn mkn yg suam-suam..pas dua tiga hari baru mkn yg sejuk..Tak leh la ma..bubur som som ni kena yg sejuk jugak baru kawww!!!...Mama ni kata aje malas tapi kalau bukak fp..berdusyum-dusyum resipi kuar..
25.dR ali : Meyelerakan terutamanya bila cuaca panas..bulan2 posa pun syok gak mkn yg ni utk berbuka...
26.Hajar : Lepaih ni boleh lah buat sendiri..resipi dah ada. Eh..sape kata tak leh ngendeng??..Ngendeng tepi monitor screen tuuuu...kan boleh!!!
27.Daalia : Hai Daalia. Glad that you enjoy viewing my fp...do come again and try some of the recipes here
28.Mamacollections : Sure makin bz dekat2 nak raya ni..
29.jeff : Ho ho ho..jeff pun 1st time dengar ekk. Ingatkan org2 belah2 Melaka are more familiar with this dessert...Bubur ni rasanya amat popular di kalangan masyarakat jawa. Di masak dan dihindang sejurus selepas persiapan masak-memasak ketika kenduri kawin selesai..kerana dipercayai dapat mengembalikan kesegaran badan dan minda bagi mereka yg telah bertungkus lumus memasak..
30.fazizaid : Ha ah...ramadhan pun dah semakin hampir..tapi susah jugak nak dapat bubur som som ni dijual di bazar Ramadhan..
31.Ouled Kenitra : Ha ah, mmg begitu kebiasaannya pada masyarakat jawa..
32.Sabrina : Nampaknya bulan posa ni akan mengembalikan nostalgia budak despatch bubur som som ke rumah jiran hehheh heh..
33.Mohd Azhari Azizan : Resipi simple tapi sedap ni selalu menjadi pilihan...
34.Cak : Semacam lah kita..suka disejukkan dulu baru kawww... ..Kakrinn pun biasa makan bubur ni kalau balik kg ada kenduri kawin. Lepas rewang tu kalau tak bubur ni..bubur candil ler.. Teringin ler pulak nak bubur candil Nanti lah kalau rajin kakrinn buat n tempek kat fp...
35.mommy_d&d : Tu yang kakrinn pun ngidam bila nak baik demam ari tuu...baruuu ler ada selera nak jamah makanan. Tepung som som n air gula nya tu mmg mcm2 kaler org buat..tapi air gula merah jugaklah pilihan hati kakrinn...
36.MaDiHa : Bukan tak nak update MaDiHa oooiiii...Ni internet slow sgt..pas tu kan fp pun ada problem. Timing selalu tak kena..asyik-asyik tak leh nak update...InsyaAllah kakrinn akan update bila semua ok. Waaahh..dah buat apam 2 kali ye..Mesti kena dengan selera madiha tuuu....
37.masriyah : Betul tu masriyah...disejukkan dulu baru makan, lebih sedap!!!
38.Phalinn : Aaaa...ada sorang lagi yg tak pernah dgr bubur som som ni ekk..rupanya macam Tau Fu Fah tapi rasanya lemak-lemak manis..Tunggu bulan posa nanti..kot-kot boleh jumpa di Bazar Ramadhan..Buat sendiri pun boleh tuu..mudah aje
b]39.WanZee[/b] : Memang sedap sehingga menjilat sudu..
40.dOd : Ini memang antara dessert org jawa yg paling sedap !!!
41.gee : Naper nak tunggu Ramadhan??..Sekarang ni pun boleh buat juga...
42.syahidd : Daun pandan tu cuma nak bagi wangi jer..Tak yah bubuh pun tak per dek..
43.Syuhada Wahi : Memang itu kebiasaannya bagi orang jawa..Kalau lepas masak2 khenduri, mesti buat bubur ni..
44.nabialishad : Tak yah tunggu minum petang intan oiii...Kakrinn boleh makan benda ni at anytime..pagi2 buta bawa kuar dari petiais buat sarapan pun jadik !!
45.Emy : Kakrinn rasa yg ni lagi sedap dari tau fu fah
46.mummy jam : Ikut selera masing2 la tentang cara buat kuah tuu.Tapi bagi org jawa mmg gula melaka/gula merah yg digunakan...Ha ah lah, budak2 skrng mana reti makan benda canggini..tapi kalau budak2 kampung, masih boleh tahan lagi sukanya mereka..
47.rawcanvas : Oooppsss..I reminded you of your mom...Nampaknya kena balik cari mak suruh masak ni..
48.umi-kal nasution : Sama-sama auntie. Rinn pun sampai naik geram dgn fp ni..dah lama rinn tak update sbb tak leh nak post new entry..tak tau kenapa. Some people boleh pulak ekk..Tak sure samada masalah sejagat atau sesetengah drpd kita aje..rinn pun miss nak update fp...
49.Acik : Seronok dengar kata-kata Acik..Harap dapat dimanafaatkan ilmu yg secebis ini..
50.Real Scifi :
51.fadzliali : Iye ke.., Alhamdulillah sekiranya kena pada selera. Masak sendiri ye..???
52.leezsa : Kakrinn tumpang semangkuk
53.yan orakarek production : Tq,
54.smudgy : Pastry you akan sukakannya...Sesuai sangat utk berbuka puasa
55.labu heritage : Nice collections u have there..
56.mamasya : True...
57.morni : Salam perkenalan juga buat morni. Tak pe..silalah mencuba mana2 resipi yg berkenan di hati ye
58.Eryne Jasmine : Ayoyo..jgn dek ooii...kesian kat adik Eryne tu kalau kapla dia kena hantuk kat dinding ..Tak pe lah, nnt bila fp dah ok sama-sama kita update lagi ekk..
59.maklang : Dah nasib tak menyebelahi rinn maklang ooiii..nak wat camner..
60.
61.nani : Tumpang lalu pun kena tol tau.. ..Semoga berjaya dgn biznez nani
62.fitto : Ramadhan di Nihon ler ye...
63.mama collection :



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4007038.ip-198-27-81.net