Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 4-Aug-2007 00:03 Email | Share | Bookmark
ORANGE CHOCOLATE CHUNK CAKE

Orange Chocolate Chunk Cake
I like orange...I like chocolate...
What will happen if those two are combined to make one good cake. As usual, I browsed thru the net and found a few can-be-baked cakes but settled with this one.

ORANGE CHOCOLATE CHUNK CAKE
Original recipe can be found here

8 oz butter
2 cwn gula caster
4 biji telur gred A
1/4 cwn parutan kulit limau sunkist
3 cwn tepung gandum + 2 sudu besar
1/2 camca teh baking powder
1/2 camca teh baking soda
1 camca teh garam halus
1/4 cwn perahan jus limau sunkist
3/4 cwn buttermilk ( 3/4 cwn susu + 3/4 sudu besar jus lemon)
1 camca teh esen vanila
2 cwn semisweet chocolate chunks

For the orange syrup
1/4 cwn sugar
1/4 cwn perahan jus orange
*Campurkan bahan 2 diatas ke dalam kuali kecil dan panaskan di atas api yg sederhana
sehingga campuran likat.

For the ganache
8 oz good semisweet chocolate chips
1/2 cwn heavy cream
1 camca serbuk nescafe segera
* Panaskan bahan2 di atas secara double-boiler sehingga sebati.

Cara-cara:
1. Panaskan oven pada suhu 350°F (175°C). Gris dan tabur sedikit tepung pada
bundt baking pan saiz 10 inci. (Rinn guna square pan 8 inci jer...)
2. Gunakan mixer pada kelajuan tinggi, pukul mentega dan gula hingga berkrim dan ringan.
Masukkan telur sebiji demi sebiji, kemudian masukkan parutan kulit limau.
3. Ayak tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan garam halus.
4. Di dalam mangkuk yg lain campurkan jus orange, buttermilk dan esen vanila.In another bowl, combine the orange juice, buttermilk, and vanilla.
5. Masukkan tepung dan campuran buttermilk ke dalam bancuhan mentega
secara berselang-seli dimulakan dengan tepung dan diakhiri dengan tepung
juga.
6. Gaulkan chocolate chunks dengan 2 sudu besar tepung dan campurkan
ke dalam adunan.
7. Tuang adunan ke dalam loyang pembakar, ratakan permukaannya dan
bakar selama 45min - 1jam atau sehingga lidi tester keluar licin dan tidak melekit.
8. Sejukkan kek di atas penderai selama 10 minit dan bolehlah dikeluarkan
dari loyang.

Hiasan:
1. Sapukan orange syrup ke atas permukaan kek yg telah disejukkan. Biarkan sebentar.
2. Curahkan chocolate ganache ke atas permukaan kek yg telah disapu orange syrup tadi.
Biarkan chocolate mengeras dan tambah hiasan ikut suka.




Orange chocolate cakes normally come in a form where the base cake is chocolate cake and some orange juice or essence is included to add extra flavour to the cake. So, the orange flavour is actually blended with the chocolate taste. However, what I present here is the other way around, using orange cake as the base and add some choc chunks and choc ganache to add the choc flavour.
The whole taste???...What do you expect..??...Just imagine it yourselves...


Quote:
1.Shahir : Menarik laa bznz you ni..
2.dOd : Apa nak buat..kakrinn ni pun takleh lari dari coklat. Ada aje projek coklatnyer....
3.Muna : I bet you do...
4.mamasya : Coklat ni tak leh kata apa...godaan terbesar buat kaum hawa !!!!
5.kak kham : sedap ye...
6.MamaFaMi : Naper laaa mama nyiksa jiwa dan raga...kalau mama dekat bole gak hulur sepotong dua. Nii dah lah jauh..org puuuun tak nah lagi bersua..sian kita kaannn..
7.umi-kal : Coklat tu yg kena rampok duku ngan anak2..heh heh heh...sampai togel kek !!!
8.zilzal : Ngancam selera tak pe..jgn ngancam yg lain..
9.jeff : As far as orange and choc is concerned..semuanya sedap belaka bagi rinnn...
10.zanaz : Aik...toke kek pun ngidam kek jugak...Tu lah asyik dok buat kat orang sampai diri sendiri tak sempat makan ekk...Tak pe tak pe...nnt buat utk diri sendiri and makan puas2 ye...
11.masriyah : Perfect combination...
12.rawcanvas : Tu lah pasal...Selalunya rinn tgk resipi kek coklat dibubuh orange juice..tapi kali ni terbalik pulak..kek oren di bubuh coklat. Sesekali ubah selera..not bad at all...
13.inaa : Kek oren mmg pujaan hati kakrinn...
14.prima-donna : Hu hu hu..boleh buat math pulak ekkk...
15.Sabrina : Maap le dek oiii..dah mai dapur kakrinn kena terima hakikat yg kat sini cuma ada makanan..tak de gym utk menguruskan badan..utk menggemukkan lagik adaaa...
16.ida isk : heh heh heh..saja nak goda ida sama...
17.Lee Lin : Alaaa...godaan mata jer. Jgn bukak pose dah laaaa...
18.lina@alma : Try it for yourself !!!
19.Ana : Ikut resipi dia suruh canggitu...cuma loyang nyer aje yg tak serupa
20.leezsa : Alaaa leezsa ooii...kakrinn buat ni semua cuma suka2 aje..sambil kongsi resipi dapat juga kenkwn baru di alam cyber. Tak sampai lah tahap nak amik order....
21.sofu : Try laa....baru tau sedap ke dak. Dah cuba popia...Alhamdulillah kalau sedap...
22.Meorjay : Jgn sampai banjir keyboard tu dah laaaa...
23.Roylazim : Rinn pun nak clap clap clap jugaklahhh .. Clap sbb akak tak jemu2 mai jenguk dapur rinn dan bagi kata2 perangsang...
24.mOk nDa : Let me know the result okey when you are done....
25.Jeni : Alaaaa..big boss la katakan, sure bz manjang. Ni dah mai jenguk pun kira ok dan rinn amat berbesar hati...Sure masih terbayang2 keriangan gathering ari tu kan??/..Rinn tumpang seronok tengok gambo2 jer...
26.Tina : Alamak...apa yg "dahsyat" sangat tuuu...Biasa aje lah, sekadar menggunakan sedikit ilmu yg ada utk dikongsi bersama dgn kenkawan di sini. Silalah mai jamu mata selalu...
27.Rosleenda : Waalaikummussalam kak leen. Kalau kak leen dekat dah lama rinn buatkan utk kak leen..
28.mamazieza : Ohh tidak..rinn tak bersalah, resipi yg suruh boh coklat canggitu !!!..Oooppps...lupa nak jawab ka??..Rinn kat sebelah Tmn Sejati Indah SP Selatan...tau ka?
29.Ain : Alhamdulillah menjadi kueh pau Ain ye. Tu lah..memang kena cuba buat. Bila dah menjadi..kita pun puashati..Hebatlah sampai cik abg pun tak caya ekk..Nanti try ler resipi yg ngancam lagi. nanti kakrinn jenguk kueh pau Ain kat fp Ain..
30.Misliha : Salam Kak Mis. Memanglah Kak Mis..dah hari2 tengok kek yg sama sure jemu nak makan kan??..Tapi Rinn tak pernah jemu tengok kreativiti Kak Mis mendeko kek...selalu jamu mata...Jangan jemu menghias ye...sumber rezeki tuu..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net