Want your
own Fotopage?








 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 13-Jun-2007 08:07 Email | Share | Bookmark
KUIH LAPIS

Kuih Lapis
Peeled off layer by layer
Another nostalgic entry. To me my mom is always a great Cook for Homemade-Traditional-Delicacies. In the old days, it wasn`t food luxurious like nowadays where you can just pin-point at what you want to eat and buy. Foodstalls are everywhere. Even McD prepares breakfast as early as 4.00am !!!...That has strengthened excuses why nowadays momma (...not all laaaaa ...)..never want to take trouble making all this delicacies. I truly respect those who still hold on tight to old recipes which they inherited from the older generation and practise it in their kitchens. After all, they are traditionally ours...we are the ones who`re gonna pass them down to our next generations..Ambooiiiiii...!!!..Mak nenek nii, menceceh pulok dah..
Anyway, this kuih lapis is the one my mom used to make for our breakfast. And now I`m happy I can make it for my family.

KUIH LAPIS
Bahan-bahan:
1 1/2 cwn tepung gandum
1/4 cwn tepung beras
1/4 cwn tepung jagung
1/2 cwn gula pasir..boleh tambah jika suka lebih manis
3 cwn santan..tambah jika perlu
1 camca teh garam
Pewarna merah
1/2 camca teh esen ros (optional)

Cara-cara:
1. Panaskan kukusan. Sapukan loyang (8 inci/20 cm) dgn sedikit minyak. Masuk loyang dlm kukusan.
2. Campurkan kesemua bahan kecuali pewarna merah dan esen ros.
3. Tapis adunan dan bahagikan kepada dua bahagian.
4. Satu bahagian warnakan dengan merah dan campurkan juga esen ros. Satu bahagian lagi tanpa warna.
5. Mulakan lapisan bawah dgn warna putih. Biarkan selama 6min-8min atau hingga masak baru tindih dgn lapisan seterusnya. Ini tip utk membolehkan lapisan dikopek selapis demi selapis. Lakukan hingga habis.

*TIPS utk mendaptkan hasil kukusan yg tidak keras atau tidak terlalu lembik:
(i)Sekiranya sukatan semua tepung adalah 2 cwn, maka adunan yg telah dicampur santan hendaklah menjadi 4 cwn. Maksudnya jumlah adunan cair adalah 2 kali ganda jumlah adunan tepung.
(ii)Gunakan cwn yg sama utk semua sukatan.
(iii)Kalau tak de pewarna merah, rinn kekadang guna Rose Syrup F&N..brand lain pun boleh. Kalau guna yg ini tak payah bubuh esen ros daaaahh...


I guess one reason why this kuih lapis is lovable by kidz is becoz the layers can be peeled off. I wuz once a kid, and I just loved to peel it off and eat layer by layer..We even called it "Kuih Bangunan". Talking about kuih lapis, there`s another type which has different layer of colors and taste. I`ll reveal once I found it...enjoy your day!!!


Quote:
1.Sabrina : Kita pun jadik budak2 yee..mkn kuih lapis suka tanggal selapis demi selapis...Dahsyat ler kalau Sab cuma mau lapis pink & white heh heh heh...
2.Anim : Selalunya canggitu laa..Mak kakrinn pun skrng dah tinggal sensorang di umah, anak2 dah besar2..Dah tak rajin nak buat kuih-muih tradisi nii.... Selamat mencuba karipap pusing...
3.Bonda/RaqynRafiqin : Heh heh heh...sekeping sekeping kasik tarik ekk.. ..Ni kakrinn dah bg hint suruh bonda buat ler...bg ecah makan..!!! Jgn lupa ajar ecah tarik sekeping...sekeping...
4.anir : Rasanya kebanyakan budak mmg mkn mcm tuu...
5.Cak : Jemu dan muak dah lah tuu Cak oooiii...Kalau dari kecik asyik ngadap kuih lapis mana nyer nak lalu mkn dah. Cian En Kamal ekkk...sib baik masih boleh main tunjuk-tunjuk kat gerai kuih....
6.nabialishad : Iye lah nabia ooiii..tak kata lah..anak kecik ramai, tak menang tangan nak kepung sorang-sorang..Bila-bila "tercabar"( Teringat entry CAKOI nabia... ) nnt nabia start le enjin !!!
7.MamaFaMi : Ikut selera masing2 le mama..pada yg suka mmg sodap, pada yg dah muak..nengok pun tak lalu. Pd rinn ok jer..rasa mcm kuih lapis ler... Syok kopek selapis..selapis..mcm budak2..
8.Ana : Dah lama kakrinn tak buat pun kuih ni..tapi sebab masih ingat petua mak..Alhamdulillah, elok hasilnya. Nak setalam ekk...mai ler umah kakrinn...
9.Hajar :
10.cek de sam : Dah di make-up kuih ni..tu yg cantik heh heh.. lawak jer tuuu, sama-samalah kita saling berkongsi resipi...
11.myperiukbelanga : thnx..I dah linked u terlebih dulu
12.ida isk : Haaa..ni pun kes dah muak dan jelak tengok kueh lapis niihh. Tak pe...nnt ida cuba modify buat kueh lapis yg lebih moden..Rinn masih tak terfikir lagi
13.zana/ros : Ni pun kes suka kopek selapis demi selapis ni..Kalau buat sendiri kena betul cara..kalau dak, nnt tak leh kopek tauu....
14.Phalinn : Sila lah mencubanya.... Bahan2 pun senang nak cari tuu...
15.maklang : Cunnn..??!!..Boleh bagi orang ngorat nihhh...
16.Ouled Kenitra : Kuih Strata?? Canggih nama tuu ..Meh nak jawab pantun ;
Mentari terik keringat mengalir,
Kerana gambar kau turutkan jua,
Ke hujung dunia pun kupercaya kau kan hadir,
Untuk merakam keindahan maya.

....Boleh dak gituuu ???

[b]17.Ain
: Sebenarnya kalau tak tengok resipi tu pun Ain boleh rasa bancuhan tepung tu dulu sebelum dikukus, bolehlah check manis ke tidak he he he..Boleh ganti dgn susu cuma rasanya dan baunya tak sewangi santan. Kakrinn kalau tak de santan cair pakai santan serbuk jer..
18.Jeff : Mmg confirm peminat-peminat kuih lapis ni suka kopek selapis demi selapis..heh heh
19.RosLeenda : KakLeen, come join the club...Club mengopek kuih lapis!!!!
20.za : Kuih lapis la za..bukan kek .Kek lapis akak tak cuba lagi sbb bnyk no guna telur...
21.dOd : Tak de nyer seni mana pun. Bila time elok nampaklah seni nyer..kalau dak..heh heh..bersepai jadiknyer..
22.kakmOn : Okey, lepas ni kita buat kuih lapis topography bumi...Buat setiap lapisan lain warna lain ketebalan...Amacam, ngancam tak cikgu Geog niii..
23.hanieliza : Alaaaa...kakliza kan dah expert bab-bab kueh lapis dan kueh talam ni. Anytime boleh buat punyer...
24.mamazieza : Ni mesti kes main campak-campak jer ni..Hmmm, selapis ke bnyk lapis ke..rasa tetap kuih lapis. Yg syiok tu cuma part kopek mengopek....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net