Want your
own Fotopage?







 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 29-May-2007 07:01 Email | Share | Bookmark
THE SUKUN STORY

Kerepek Sukun
Some people would choose to grow mango tree, rambutan tree, starfruit tree, longan tree or something alike when they move to a new house especially when they have spacious lawn or backyard..Well we decided to plant "sukun" tree instead. In English we call it Breadfruit with its scientific name Artocarpus Altilis . It wuz my dear hubby`s idea to plant this tree just a meter away outside the front fence with the intention to treat it as a car shelter when it grows big and tall. It has been 7 years then and the tree has never stopped to bear fruits..sampai tak larat nak makan..most of the time we just give them to our neighbours, friends and not forgetting those indon maids around. These indons..I tell you really fancy sukun...
Let me introduce to you our very own sukun tree..heh heh heh...


I have over and over again made food out of this sukun but this time I decided to record it here. I normally just deep fry it with a thin coating of tumeric powder+salt+flour+water mixture, and sometime simply boil it, then have them with sambal tumis ikan bilis. We can actually make many foods with this sukun, for instance..bubur sukun, getok sukun or even kerepek sukun. Maybe some others that do not come accross my mind. Let`s enjoy them the way I do....



For those who experience a severe "sakit pinggang" or "angin" I`d suggest you avoid this sukun or else you will end up heh heh heh ...scrubbing bottles of minyak angin around your waist.... But if you still wanna test power just go ahead and eat at your own risk..


Quote:
1.mrsjemain : Waalaikummussalam..In short, sukun=angin, agaknya mmg begitulah cerita sukun nii..InsyaAllah I`ll post one simple cheesecake recipe in next entry..
2.dOd : pebret pebret pon kena beringat..nnt tertungging dek angin kembong perut...
3.ida isk : Nampaknya ida tak mudah naik angin dek sukun ni ekkk...Kalau ida lalu depan rumah rinn kait jer berapa bnyk ida nak..FOC jer...
4.jeff : Ha ah..kalau yg baru petik fresh mmg getahnya bnyk. Ikut selera masing2 ..mungkin ni bukan feveret jeff...
5.lynnhassan : Oooohhh..pengat sukun kena perap sehari dulu baru 'kick' ekk..petua baru niii..
6.fazizaid : Ciannya kak fazi..tak de ke pokok sukun or buah sukun tersesat ke tempat kak fazi... . Sama-sama.....teringat gambo klasik tuu
7.yangmazni : Kalau takat nak makan sikit beli aje..Kalau beli yg raw sebijik..sekali makan tak habis oooo...
8.aunidayini : OOooo ada extra perasa ye..tambah kari, nnt rinn cuba. Thnx for the answer..I`ll CU soon..
9.cak : Ada jugak IKS buat kerepek sukun ni ye. Eloklah tu tambah pendapatan. Tu lah yg malasnya bila getahnya tu meleleh..nak potong pun melekat kat pisau..kakrinn sapu minyak masak dulu kat pisau sebelum potong. Iyelah selera masing2 kan..ada yg suka, ada yg tidak...
10.Ain : Ishhh..ishhh..kalau kenkawan ni semua nya dekat dah lama kakrinn bagi sorang sebijik. Lebih pon boleh...ambik ajelah . Kakrinn dok kat utara semenanjung Malaysia..heh heh heh...
11.ciku_nunu : Zaman sekolah jangan citer lah..mcm2 bekalan yg dibawa termasuk sukun ni. Kalau kat kg biasanya mudah nak dapat pokok nii..Kita tanam kat depan rumah..taman perumahan kat pekan !!!
12.Ouled Kenitra : Aiikkk..kan dah balik Mesia, cari ajelah sukun goreng kat tepi jalan...janganlah dibiar air liur mu menitis nanti banjir mesia !!!
13.Lee Lin : Tuan monyet lagi pandai kot...
14.zura : Kaki menyicah gak zura ni ekkk..dengan sambal kicap pedas pun jadik !!!
15.mommy_d&d : Sorry la dek ooiii...cuti sekolah lagi bizi dari besa sampai tak sempat nak pegang laptop ni..Balik kg pun iye jugak, kenduri kawin cousin. Ada line pon tak sempat layan...rindu sungguh kat kenkawan sume..Wooiit..toksah le main belasah kalau dah tau angin, nnti tertungging buyung perut kembung masuk angin..kannn syusyah !!!
16.Roylazim : Ayoiii....MakBusu dgn pokok sukunnya..Akak jadik tukang export sukun ke ?? Heh heh..hebat tu..memang ler kalau yg suka tu makan sampai tak hingat...kenyang sungguh sukun ni !!
17.Meorjay : Haa lekas-lekas pi cari sukun goreng sebelum sold out...
18.leezsa : Biasa lah leezsa ooiii...kalau bende2 rebus ni carik sambal tumis jer laa buat cicah !!!
19.Sabrina : Tak berbudi mana pun Sab..Pokok sukun tu hidup dengan sendirinya lepas ditanam...menjadik sungguh buahnya., tak termakan. Wah..Sab punye cicah lain dari yg lain ekkk...
20&21.Bonda/RaqynRafiqin : Tak kuar topik poonn..sbb sambal tu sebahagian dari cara makan sukun..pencicah yg irresistible...roti, ubi rebus, donut, lempeng, roti canai segala2nya lah...Aikk, muda2 takkan dah berangin badan ???...
22.Aliza : Tau tak pe...mmg berangin pada yg tak tahan..Ada jugak sukun kat UK ekk..walaupun mahal harganya... Sanggup beli tuuu.......
23.MaDiHa : Ayoiii..ngidam sukun pulak dia ye. Mujur dapat..kalau dak..meleleh lah baby..Nanti try ler sukun rebus...dan jgn lupa sambal tumisnya
24.ilda : Takpe..ada ramai lagi yg tak kenal buah sukun nii..At least ilda mai sini dapat gak kenai-kenai dgn buah sukun heh heh heh...Tu belum try makan lagik !!
25.MamaFaMi : Hai mama, mmg ler ma..kalau org lain yg masak apapun tentu sodap...
26.Hellikonia : UUUuuuuuu....jemput2 sukun!!!..Rinn kalau dah lembik dan bau wangi tuu..alamatnya kena buang ler..tak terpikir pulak nak buat jemput2..Next time rinn buat sbb kat pokok masih ada lagi buah sukun...
27.Mummy Jam Sekarang dah tau..so, lepas ni boleh cuba sukun rebus cicah sambal tumis. Lebihkurang sama jer mcm ubi rebus..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net