Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 18-May-2007 04:11 Email | Share | Bookmark
KETAM MASAK CILI & MARBLE SHORTBREAD

Pedas nyaa....
Manis nya.....
My third daughter Alya is very fond of seafood and that includes squids, prawns and crabs. Strange thing she doesn`t like fish at all although fish falls under the same group. Lately, crab has been on her top list and here I`d like to share with you the dish that I specially cooked for her the other day. It was hot but the more you try to resist it the more it bids you to come....



KETAM MASAK CILI


Bahan2:
5 ekor ketam, dibersihkan dan dipotong 2, sepit besar ditanggalkan dan diketuk sedikit
Air asam jawa
Garam & gula secukup rasa

Dikisar bersama air:
1 bawang besar
5 bawang merah
5 bawang putih
2 inci Halia
1 inci Lengkuas
3 batang Serai
1 inci Kunyit hidup
Cili kering, kuantiti ikut kepedasan
Cili padi, kuantiti ikut kepedasan

Cara2:
1. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan kisar. Kacau dan masak sehingga cili benar2 masak
dan kelihatan naik minyak.
2. Masukkan ketam, kacau hingga rata.
3. Masukkan air asam jawa.
4. Perasakan dengan garam dan gula.


Meanwhile, my eldest daughter Afina is very fond of chocolate. Anything about chocolate would cheer her day and especially when she does her schoolwork or revision, any food made of chocolate should accompany her. It has been three weeks since she last came back home from hostel. Last friday I paid her my regular visit and I made her this Marble Shortbread. It was her long requested shortbread but only that day I managed to bake it.


1. Adunan telah diratakan dan dicucuk dengan garpu.
2. Siap dibakar.
3. Tuang coklat cair.
4. Coklat telah diratakan.
5. Gunakan coklat putih utk melakar corak `marble`.



MARBLE SHORTBREAD

Bahan-bahan:
220gm mentega
70gm gula caster
250gm tepung gandum
2 sudu besar tepung beras, diayak bersama tepung gandum
1/4 sudu teh garam

coklat hiasan
190gm coklat masakan
1 sudu besar vege shortening
* Dicairkan melalui kaedah `double-boil`

100gm coklat putih
* Dicairkan melalui kaedah `double-boil`

Cara2:
1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
2. Masukkan tepung dan uli hingga menjadi doh. Jika agak melekit di tangan tambah sedikit tepung gandum.
3. Ratakan atas acuan pembakar yg telah dialas grease proof paper. Cucuk dengan garpu dan bakar pada suhu 160 darjah celcius selama 40 minit.
4. Keluarkan dari oven dan biarkan selama 10 minit.
5. Tuangkan coklat masakan dan ratakan.
6. Titiskan coklat putih atau buat garisan halus menggunakan coklat putih dan gunakan lidi satay or hujun gpisau untuk melakar corak `marble` mengikut kreativiti sendiri.
7. Biarkan sehingga coklat benar2 keras dan boleh dipotong bentuk empat segi bujur.
* Lebih mudah jika menggunakan loyang cutter. Rinn guna pembaris dan pisau jer.....

Macam kueh raya la pulak. Jika nak kelainan, gunakan coklat putih untuk dasarnya dan corakkan marble nya gunakan coklat ...Either way taste good


Quote:
1.dOd : Biasa-biasa jer Dila...Cuma shortbread tu jer laa..buat tak kena time, raya pun lambat lagi nooo...
2.lynnhassan : Memang ler benda-benda seafood ni, kalau yg tak tahan mmg boleh gatal2...kena bertahan le sesapa yg allergic tuu..Kalau ada immediate ubat boleh hilang gatal tak pe aaarr...
3.afin : Kalau merindu ketam..kena carik ketam ler.. .Coklat putih kena lakar masa coklat koko masih cair. Seeloknya lepas tuang coklat koko tu terus titiskan coklat putih dan lorek guna lidi satay atau hujung mata pisau. Kalau tunggu keras susah dah nak lorek, nnt coklat putih tu nampak terletak aje atas coklat koko. Corak tu terpulang pada kreativiti sendiri. Boleh titis coklat putih dan lorek buat garisan selari putih dan lorek. Maaf le sebab tak tunjuk cara bergambar...
4.yatie : Heh heh..serupa ler..kakrinn pun dah lama teringat nak ganti posa tapi asyik dok masak jer niii..heh heh...
5.Ana Suzana : Ha ah rinn ada gak simpan resipi yg guna serbuk almond tapi since tak de dlm simpanan, rinn guna resipi yg tak guna almond. Rinn tak de loyang cutter tu..just guna pembaris dan potong pakai pisau biasa jer..Kat buku masak omputih tu tunjuk canggitu...
6.Phalinn : Sabo..Sabo..Dah nak balik Mesia kann..Nanti pi lepas geram kat mana2. Sana tak de Mr Crab ke??
7.Roylazim : Heh heh..kalau dengan sambal ni apa-apa pun boleh cicah ekk
8.leezsa : Tak pe laa..mungkin leceh nak siang ketam tu kannn...Sesetengah orang tu masak pun tak nak...Makan pun malas nak lopak kulit. Beli jer..fillet ketam yg panjang2 tuuu...
p/s : Dah cuba nasi ayam ekk..Tak pe, lenkali jangan tinggal periuk bila tengah menumis..mujur Mr Taster kata ok..
9.Sofu : Haaiii..Susah juga ye kalau selera tak sama dgn suami, sampai teringat-ingat masak lemak cili api mak yer....
10.cak : Apa-apa pun sedap dengan menyambal jugak ekkk...Tak pe laaa, masa duduk dgn emak..makan ikut selera emak..Skrng dah berlaki kena jaga selera laki pulak. Serupa ler emak kakrinn..kalau ketam suka buat sup...Shortbread tu simple jer cak..bahan2 pun mudah. Kakrinn guna ruler dan pisau utk potong. Loyang cutter tak ada laaa...Belum terfikir keperluan nak beli !!!
11.LeeLin : Apron gambar kucing tu ada gak dlm simpanan tapi terlebih chomei pulak..takut ada orang jeles pulak nanti...
12.kc : Alahaaaiii...nak segan ape pulak, bukan kena ketuk pintu or press door bell..Mai jer laa jenguk dapur buruk kakrinn niii...
13.nn : Mai jer laaa..tak yah tumpang-tumpang..semua FOC..
14.Bonda/RaqynRafiqin : Tak kisah ler..raya ke dak..rasa nak makan apa-apa kuih kakrinn buat aje. Kekadang anak2 ni pandai pulak request nak makan itu ini....Time diorang ada, kita masak..diorang suka diorang akan ingat sampai ke tua masakan emak..tak gituu
15.umi-kal nasution : Memang la aunty, rumah ni kalau bab makan sambal2 or masakan bercili cukup bagus seleranya...Dah lidah orang kita kannn...
16.kakmOn : ...Telan lah aku..luluh lah aku...aku kempunan "Ketam Masak Cili".....Ada-ada aje kakmOn ni laa..
17.maklang azie : Heh heh heh... ..Lepas ni kita nak pakaikan baju ape pulak shortbread tu maklang ????
18.zura : Takkan sikit jer...
19.maisya : Kalau dijamah lagi sedap...
20.Sabrina : Mai le jemput makan sama-sama.Cian ekk..asyik jamu mata manjang.. Temporary kakrinn bubuh dulu apron buruk tu..nnt selongkar lain dalam kabinet...rasanya bnyk lagi kat dlm tuu
21.mommy_d&d : Aikk..nak syikit jer, semacaaaammm jer bunyi nya tuu..Haaaa..ada ape-ape ke nii??? Buat jgn tak buat shortbread tuu...nnt kakrinn pi jenguk fp Erna..Sponge kek kena try gak, try and error is ok..mcm kakrinn..kali ke 3 buat baru berhasil...Kakrinn mmg lembab sikit bab-bab baking ni..lebih cenderong masak-memasak...
22.Elinatra : Nampak mcm kek ke??...Biskut laa tuuu... Apa-apa aje lah janji sedap...
23.jeff : Kalau nak makan ketam tapi malas nak kopek, beli aje fish filamen perisa ketam tuuu..cuma tak ori la isi ketamnya..
24.Ain : Kakrinn selau ketok dulu sepit ketam tu sebelum masak, so bila dah masak nak mkn tak yah ketuk lagi..Iye lah, kalau orang tak ramai sape pulak nak mkn ye. Mungkin boleh hulur kat jiran2 or kawan2..Bawak balik kg ke...
25.mrs apple : Sedaaappp...cubalah masak nnt. Ha ah..dah lama tak tukar gambo kat atas tu..syok pulak main tukar2 apron !!! Nantikan next apron dalam waktu terdekat....
26.LeeLin : Yg tukar semalam tu testing aje..tak berapa ngancam laaa..Tu yg tukar lagi nii..heh heh..Dah tukar gambar kucing??..Rinn suka laa gambar kucing oren (soft toy) dulu yg suka skodeng makanan tu..mana dia???
27.fazizaid : Seafood tomyam....sedap tu kak fazi. Ooooohh..halia rupanya. Kak fazi bubuh dlm bowl asing rupanya..rinn selalu tumbuk sekali dgn bwg putih dan campurkan dlm dipping chii sauce tu..
28.chendana : Dah ada beberapa orang yg cuba buat..diorang tak kisah sgt pun dgn lorekan marble tu. Paling mudah..lepas tuang coklat koko tu...sudukan ke beberapa tempat satu camca kecil coklat putih. Lepas tu dari bhg dalam bulatan putih tu..carik-carik kan keluar guna lidi satay/toothpick..buat macam swirl ..free hand jer..Corak yg rinn lorek tu lain sikit..Pastikan lakukan lorek dgn cepat sebelum coklat mengeras..Bila dah keras susah nak lorek dah...
29.Airin : Slm perkenalan buat Airin juga dan terimakasih kerana sudi jadikan FP rinn sbg sumber rujukan. Sebenarnya rinn pun alami benda yg sama bila memotong tu cuma bila kita lebih berhati2 dan gunakan pisau yg tajam InsyaAllah tidak akan berderai. Gunakan pembaris yg bersih utk membuat garisan kasar atas coklat yg dah keras tu..jangan tekan terus. Bila dah ada outline baru tekan dan potong perlahan2. Cara yg lebih mudah lagi adalah dgn menggunakan loyang cutter (Loyang yg ada pemotong)..Yg itu bila dah tuang adunan biskut cair terus kita letakkan cutternya dan bakar dgn cutter nya sekali. Bila dah dibakar, tanggalkan cutter dan tuang coklat. Bila coklat dah keras tekan semula dgn cutter. Yg ini mudah dan seragam bentuknya.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net