Want your
own Fotopage?






 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 29-Mar-2007 14:25 Email | Share | Bookmark
KERABU MANGGA

Kerabu Mangga@RinnChan`s
Ratah aje pon sodaaap...


As simple as it is...
Ingredients:
One unripen mango, thinly sliced
3 - 5 bird chillie, thinly sliced
A handful of cashew nuts (kacang gajus), may be substituted by ground nuts
A handful of dried prawn, pounded
1/2 onion, sliced
2 tblspn lemon juice
1 tblspn sugar
1/2 tblspn fish sauce

Method:
* In a large bowl, simply mix together all ingredients. May be served with rice or just eat as it is.

I was first recommended this kerabu mangga a few years back when I was on my way to Hadyai..stopping by at one Thai`s Restaurant at Danok, owned by a Malaysian man married to a muslim Thai lady. Of course, their main menu were all the famous Masakan Thai namely Tom Yam, Somtam, Steamed Fish, Sweet Sour Fish, Sotong Goreng Tepung and not forgetting this kerabu mangga as an appetizer.
Ever since, it has become a must-order in our menu list whenever we went there quite a number of times.
This kerabu is normally served chilled, making it even tastier and cooooolllll in the mouth.
Once in a while when we eat out here, I tried to order the same kerabu by the name..but to my dissappointment it had never been the same by the taste as this one. So, once again when I got the chance to lunch out at this Thai Restaurant I asked the lady what else did she put in the recipe, it was Fish Sauce she revealed. Don`t worry, this Fish Sauce can easily be found at our local supermarket..I bought mine at one nearest mini market here. I made this a couple of days ago..and it tasted just as good..walllaaa...ratah aje pon sodap

My manggo was ripening actually but I just made do with it..surprisingly I liked it better coz it`s not too sour. If you like it sour just carry on with the mango muda...Okey, enjoy your day

Quote:
1. Lee Lin : Aahhh..Hasan Tomyam mana nihh??Tak biasa lah dgn area kg baru..Kalau tergigit cili padi tu lagi kaw...pedas tu adjustable..kalau nak telinga berasap, tambah lagi cili api. Rinn guna 3 bijik aje pun dah pedas...
2. Ouled Kenitra : Tipah dah tertipu niiiii...Ingatkan you ni wanita yg bersalin tuuuu...ghopanyer mrs you ke??? Ha ha ha...anyway, send my regards to your lovely wife..cantik nama Madihah tu..mcm nama anak sepupu suami kak rinn..panggil MADDY aje..
3. Rosleenda : Salam perkenalan dari Rinn juga. TQ sudi singgah..
4. RaqynRafiqin : Tu yg heran tuuu..sapelah gerangan unnamed ni..ghopanya bonda ke . Kerabu mangga ni kak rinn ratah je...
5. aureanayz : Bila masukkan kulit mangga tu sekali dia rasa kelat2 dan rangup bila dikunyah, tu yg buat lagi sedap tuu. Mmg resipi ori dari thai..resipi pandang dan tanya tuan restaurant..Somtam tu ada makan jugak..dipendekkan citer sukalah sumenyer...
6. mrsjemain@raihan : Kak rinn suka jugak bubuh bunga kantan dalam kerabu sayur2..wangi aje baunyer, tapi kalau kerabu bunga kantan saja-saja belom ler mencobanye lagi....ada resipi??? Meh nak tolong try and tepek...
7. mommy_d&d : Bukan boleh tengok lelama mempelam ni..sahih terkecur ayaq liuq
8. umi-kal Nasution : Kalau mempelam yang baru nak masak masih ok lagi nak buat kerabu..campur sikit dengan kulitnyer taklah lembut sgt the whole kerabu..Kena tanam pokok mango nampaknyer niii...
9. mamazieza : Hisshhh..mama niii, awatlah mai umah tengah2 mlm buta bawak pinggan pulak tuuu...jom-jom masuk lekas ikut pintu belakang...
10. WanZee : Kalau terliuq cepat2lah pi cari..Kalau buat sendiri lagi pueh hati...
11. MamaFaMi : Ala mama ni memanjang terliuq...lekaih pi cari mango, kat Malawi ada mango tak??..Buah apa yang senang dapat kat sana??
12. mommy_d&d : Kalau erna gembire kerana sedap kak rinn lagi lagi happy sbb erna dah gembirakan keluarga dgn masakan air tangan sendiri.. Hmm..k rinn cadangkan kalau erna tak nak air masuk dlm acuan pembakar tu..lain kali cuba guna loyang biasa bukan spring foam..kak rinn pun pakai loyang biasa aje..lagipun kek tu mcm kek sponge dia boleh diterbalikkan..cuba ye..
13. jeff : Jeff pun minat gak kerabu-kerabu nii ekk. Saya pun tibai semua jenis kerabu..tolak batu & kayu
14. ida isk : Hai ida..lama tak nampak..serupa lah kita, minat sangat dgn kerabu
15. Sabrina : Sab pun minat kerabu mangga jugak ke???
16. chendana : Jangan disiksa dirimu itu..lekas2lah mencuba...
17. ~F&Z~ : Alaa kak fazi...sesapa pun kalau tengok bende masam mcm mango ni mesti terliur punyer...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net