Want your
own Fotopage?








 


By: Naz Rinn Chan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 29-Jan-2007 06:04 Email | Share | Bookmark
KETAM MASAK LEMAK, KAILAN GORENG, TEMPE GORENG

Mr Crab masak lemak
Sayur Kailan
Tempe goreng berempah
Juadah Makan Tengah Hari
Hari ni pi pasar pun dah agak lambat tapi kena pi jugak sbb peti ais dah kosong. Entah kenapa hari ni teringin pulak nak masak ketam. Selalunya buat tak nampak aje..nasib kau laa wahai sang ketam..Lelainnya rinn sambar aje apa yang patut. Sudahnya hidangan hari ini berupa Ketam masak lemak, kailan goreng dan tempe goreng.


LEMAK MR CRAB
Bahan2
4 ekor ketam sederhana besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Seinci kunyit hidup
Seinci halia
5 biji cili api
1/2 paket santan serbuk dibancuh dengan 2 mug air
Beberapa keping hirisan nenas
1/2 keping asam gelugor
garam gula secukup rasa
Minyak utk menumis

Cara2
1. Bawang2, kunyit, halia dan cili api dikisar lumat. Panaskan kuali dan tumis. Masukkan serai, apabila naik bau terus tuang santan.
2. Bila mendidih masukkan ketam, kacau sebentar. Masukkan hirisan nenas dan asam gelugor.
3. Masukkan garam & gula secukup rasa.



KAILAN GORENG
Selalunya kailan digoreng dengan ikan masin tapi oleh kerana tak de stok ikan masin, rinn gantikan dengan ikan bilis dan belacan.

Bahan2
Secekak sayur kailan
1/2 labu bawang besar...dimayang
3 ulas bawang putih...diketuk
3 biji cili api
Segenggam ikan bilis
Belacan setengah ibujari
Minyak utk menumis
Garam gula secukup rasa.

Cara2
1. Dengan minyak utk menumis tu gorengkan dulu ikan bilis dan belacan sehingga separa garing, baru masukkan bwg2 dan cili api.
2. Masukkan batang kailan dulu, bila dah lembut masukkan daunnya pulak.
3. Kalau nampak kering masukkan sedikit air. Masukkan garam & gula secukup rasa.


TEMPE GORENG VERSI BONDA
Bahan2
1 paket tempe ( kat sini di paket guna plastik ukuran 6cmx 6cm, tak de lagi bungkus daun pisang )
1 sudu besar ketumbar biji, 1 camca jintan manis, 1 camca jintan putih, seulas bwg merah kecil, seulas bawg putih kecil sedikit garam dan serbuk kunyit. Semua ditumbuk halus. Campurkan sedikit air bila nak digaul dgn tempe. Pas tu goreng leee....

Selalunya rin goreng pakai garam dan serbuk kunyit aje sbb nak cepat. Kalau goreng guna rempah2 di atas maka bangkitlah bau harum rempah tuuuu. Ni kira tengah rajinlah kononnya. Rinn ni kalau dengan tempe...phewww...mentah-mentah pun boleh makan. Jangan herannnnn....Nanti rinn post lagi resipi-resipi tempe..

Selamat menjamu selera.



******************************************************************************************************************************
APA PULAK KATA RINNCHAN


Quote:
Ida : Memang benar..sedap kalau lemak cili api ni. Lagi pedas lagi kaw..kaw..Rinn apa pun boleh kalau dgn masak lomak cili api...buat dgn ikan keli pun hmmmm..terliur..

Mamafami : Hmm heran gak ye di tempat mama tak de ketam..Mungkin kena pi kat wet hypermarket kot. Tempe tu kalau pada orang yang tak biasa masak memanglah macam susah je..tapi sebenarnya senang aje. Goreng garing gitu-gitu aje pun boleh..mama masak tempe apa yang sampai kantoi tuu??


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net